Locus de Consummatione Saeculi - pagina 720
College-dictaat van een der studenten
388 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Christus alleen Koning over Zijne kerk niet
Christus
uit
zoodat de macht van de Overheid God Drieëenig uit de
afgeleid, niaar rechtstreeks uit
Dei.
CJ/ristus
suprema potestas
komm
is,
werd
en
Overheid
de
slaan
naast
elkander
vol-
Zoo stond b. v. de koning van Frankrijk naast Christus als koning over Zijne kerk De koning van Frankrijk ontving zijne Souvereiniteit bij de Gratia Dei en evenzoo had Christus het Koningschap van Zijne kerk van God Drieëenig ontvangen. De Koning van het land, als de drager van Souvereiniteit over de burgerlijke bedeeling, staat gecoördineerd met Christus als Koning over de kerk en de sfeer dor kerk. Dit is het Gereformeerde beginsel, wat onze Vaderen gegrépen hebben en waarin al hunne kracht is gelegen en het is door wettige ontwikkeling van dit beginsel, dat critiek moet geoefend op de theorie, waarin dit beginsel beleden is, doch (jecoürdinecrd.
;
gebrekkig en onvolledig
is
uiteengezet.
Nauwkeurig moeten we daarom wijzen
we
hier
hunne denkbeelden weergeven en dan
er in de eerste plaats op, dat
zij,
doordat ze de Caesaropapie heb-
ben willen weerstaan en de autonomie van de kerk hebben willen redden, gedeeltelijk naar den Roomschen kant gedreven zijn. Metterdaad hebben dan ook de Lulherschen aan de Gereformeerden verweten, dat ze op het stuk van de kerk Roomsch in belijdenis waren. Omgekeerd was het verwijt der Anaba-ptisten, dat ze op dit stuk van belijdenis Caesaropapisten waren. M^at is vooral hel piuil geioeesl, waarin de Gereformeerden naar den Room schen kant neigden'^
Antwoord
luidt: Het l3cstaat hierin, dal ze van Rome de valsche voorstelovernamen, alsof er eigenlijk niets bestond dan de kerk. Voor Rome geldt eenvoudig het land als een deel van de kerk en i n die kerk bestaat tweeërlei 't
ling
bestuur:
1".
voor
Jiel
gceslelijk<',
de bisschoppen en
2**.
voor de uitwendige dingen
Beiden ivorden gerekend in de kerk te staan. Dit denkbeeld nu door onze Gereformeerden ten onrechte overgenomen, hetgeen hun nQürov rjjsvSog
de magistraal. is
geweest
is.
Gaan we nu
wat d Marck en de hem voorafgaande theologen over dit vinden we, dat al onze Gereformeerde dogmatici niet tot het beginsel doordringen, maar, dat ze dezen locus behandelen onder den Locus stuk
leeren,
na,
dan
de Ecclesiae regbnine. Er wordt over het kerkbestuur gehandeld en tot onze verwondering wordt daarbij ook gesproken over de magistratuur. Ccdvijn behandelt dezen locus in den vorm van een appendix. Institutie Lib. IV (Jap. XX. De latere Dogmatici, die meer systematisch te werk gingen, hadden geen vrede met een appendix en zetten dit daarom meer principieel in elkaar. d Marck, Cap. 33 § 28 jyag. 943 der Hollandsche editie. Na eerst gehandeld te hebben over predikanten en ouderlingen begint hij S 28 aldus:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's