Locus de Consummatione Saeculi - pagina 131
College-dictaat van een der studenten
129 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). wereld
meer
daemonisch zullen worden en de kerk al kleiner ; zooda.t een minderheid zal staan tegenover de groote, ornvangrvjke, daemonisch
al
zeer kleine
getinte ivereldmacht.
Dit
tweede antwoord op de gestelde vraag
alleen overeenkomstig de Schrift.
is
„Als de Zoon des menschen zal komen, zal Hij ook geloof vinden
Denk aan den
aan den treeden
smalle?! en
iveg.
De
de aarde ?" van bedruk-
oj)
])rofetie spreekt
king en benauwing.
August inus daarentegen en allen, die hem volgden, hebben de staatskerk van tot model getio?nen; bleven in die idee van de volkskerk hangen en meenden de wereld te zullen overwinnen, zoodat die wereld door de kerk zou u'orden geregeerd, doordat deze zich naar die wereld schikte. Co7istantvjn
De Methodologische kwestie.
II.
De
1.
dat
Eschatologie
De
niet juist.
behandeld in de Dogmatiek. Stipt en
is
2^'^'ofeMe
genomen
strikt
dus ook de Eschatologie hoort
toch en
is
eigenlijk thuis
in de kerkhistorie.
De de
bij
van Gods Koninkrijk bevat geheel Gods Raadsbesluit en daarom boeken van het Oude Testament gerekend als behoorende
profetie
worden de
historische
En
2^'f'ofetische.
even
in
denzelfden
zin
moest dan ook de Eschatologie
uitmaken van de Kerkhistorie, die dan natuurlijk niet loordt opgevat als histo?-ie van hetgeen reeds geschied is, maar als de absolute historie van de kerk van Christus, die alzoo ook omvat, wat nog te gebeuren staat, hmners de deel
efin
Eschatologie houdt in tvjeeërlei element, evenals het Evangelie; het historice door
Christus
de
bij
tot
aarde
de historie;
bij
nu moest
Dogmatiek
de
bij
behoort bij de historie,
niet bij de
den aanvang der dingen: hetgeen in het
de feiten behooren
is,
hooren
komen, hooren Bij
op
de Dogmatiek. Eveneens
beginselen
2.
leven
Zoo ook staat het met
paradijs geschied spreken,
en zijn
verrichtte
Christologie.
;
de
de beginselen, die erin
met de Eschatologie:
het eigenlijk
reeks gebeurtenissen,
die staan te
de historie.
behandeling van de eschatologische stukken der Schrift,
de
wel onderscheiden tusschen
moet
men
de paraenetisclie en de historische strekking dier
stukken. Op) zichzelf is tegen
de spiritualistische opvatting niets in
inderdaad symmetrie tusschen hetgeen zinnelijk en
baar
in
de
interp)retatie
ziel is
ad populum
Israëlis
parousie vervuld
praeformatiën
geschiedt.
om aan zijn.
7-eeds
te
bij
Maar
—
dat
is
te
geestelijk,
brengen.
Er
bestaat
zichtbaar en onzicht-
paraenese. De taak der historische
adventus primus Christi Jeruzalem de voorzeggingen der
toonen, in hoeverre in den
de
Dan:
aanwezig
verwoesting .van hoe
in
zijn
van wat
het
verloop der kerkhistorie zijn
tot
nu
télog zal ontvangen bij
toe
liet
der dingen.
9
de
einde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 131](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's