GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 393

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 393

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG hebben. Maar nu

dit

niet

XIV.

HOOFDSTUK

381

IV.

zoo was, nu de Middelaar niet een „mensch" heeft aangenomen, en van niemand onzer

maar „ware menschelijke natuur" een menschelijk

ik heeft geleend,

schelijke natuur

is

maar

Zone Gods in deze menopgetreden, nu kon er geen overgang van zonde zijn, omdat het ik niet overging, maar alleen overging onze menschelijke natuur. zelf als

Dit nu, dat het Ik van Jezus, waarmee Hij zei: „Ik, een mensch die u de waarheid gezegd heb", het Ik zelf van den Zone Gods was, dit maakte allen overgang en ontstaan van zonde onmogelijk.

En daarom moet

tevens als diep onwaardig alle meening en voorstelling

verworpen, als had Jezus wel kunnen zondigen, en als zou zonder dat zijn verzoeking niet werkelijk geweest zijn !

Tot het uiterste toe moeten zij weerstaan de dwalenden en de dwazen, die aan het bloote denkbeeld, dat de Zone Gods in zonde kon vallen, ook

maar een

Wie

plaats geven.

dat zeggen, ze hebben metterdaad den Zone

Gods

in

den Middelaar,

die voor ons verzocht wierd, geloochend.

VIERDE HOOFDSTUK. Want zoodanig een Hoogepriester betaamde

ons,

van de zondaren, en hooger dan de hemelen geworden. Hebr. 7 26. heilig,

onnoozel,

onbesmet,

afgescheiden

:

Over de tweede vraag van deze veelal

hierom, wijl der

Zondagafdeeling wordt zoo uitnemend gewicht. Reeds de verhouding waarin de Middelaar tot het onheilig wezen

heengeloopen, en toch

zonde

en

vleeschwording

tot ter

is

veertiende

ze van

onze schuld stond, alleen hier

in

verband met

zijn

sprake komt.

Beginnen we ter toelichting er van, met te onderzoeken, wanneer de Middelaar onze schuld heeft aangenomen. Pas in Gethsémané ? Eerst bij den doop ? Of wel reeds vroeger ? Nu zegt de Heidelbergsche Catechismus, dat „de Middelaar met zijne onschuld en volkomene heiligheid mijne zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt". Er wordt dus niet eerst bij

maar reeds bij de vleeschwording aan den Middelaar een verzoenende macht toegekend. Gekant tegen alle oppervlakkigheid neemt de opsteller er geen vrede het

kruis,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 393

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's