GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 212

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 212

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

200

IX.

HOOFDSTUK

III.

Schepping volbouwd, met gereedschap voorzien en versierd wezen; eerst dan zal het zijn een woonstede Gods.

„Nieuw Jeruzalem", wat duidt het anders aan, dan dat eens heel deze nieuwe hemel en nieuwe aarde in der waarheid zijn zal, wat Jeruzalem op Moria slechts symbolisch en slechts voor een tijd geweest is. Immers, de heerlijkheid des Heeren Heeren wordt eerst in dat nieuwe Jeruzalem openbaar.

En zoo verstaat ge dan ook, hoe God de Heere zich door die eerste daad van schepping, bij het leggen der fundamenten, als het ware beperken kon; want immers die beperking was slechts voorbijgaande, en straks zou naar zijn eeuwigen Raad uit die schepping een vergadering der volmaakt rechtvaardigen voortkomen, die zijn lof en naam weer al grooter zouden maken, en Hem den prijs zouden brengen van zijn lof. En zoo loopen dan deze drie: Het Zoonschap, de Raad en de Schepping weer vanzelf saam. Want uit die Schepping komt naar den Raad des Heeren ten slotte alleen de heerlijkheid zijns Naams voort door de Gemeente zijns Zoons. Die zoon is het eeuwige Woord, waarin de inhoud van den Raad des Heeren ligt uitgesproken. En het is uit die Schepping, dat eens een Amen, ja Amen op dat Eeuwige Woord weerklinken zal. bij nemen en in één De aanvang der Heilige Schrift maant den beginne schiep God den hemel en de aarde!"

Vooral den hemel moet ge hier van stonden aan begrip met de aarde saamvatten.

daar zoo sterk

toe. ,,In

Immers

doordien

juist

ons

geloof ons

leert,

deze wereld

te

verzaken,

licht verleid,

maar hemelsche dingen te bedenken, worden we zoo om het geschapene te gaan verachten en het ons voor te

stellen, alsof

de hemel eigenlijk tot het geestelijke behoorde.

en niet de aardsche

En

nu

dit

wijze van

een grove misslag, die zich

is

God

te

dienen wreekt.

Dan

in

heel de valsch-geestelijke

toch gaat het eigenlijk geloof aan

de wederopstanding des vleesches te loor; de hemel wordt een soort schaduwenrijk dat ons niet boeit noch aantrekt; heel het zichtbare deel der Schepping wordt door ons verwaarloosd; en het einde

is,

dat er eigenlijk

geen Schepping Gods voor ons bestaat. daarom den hemel wél mede; ja, vergeet niet, dat de Heilige gij Schrift dien zelfs het eerste noemt. „God schiep den hemel én de aarde." Niet de aarde voorop, en den hemel als een aanhangsel, een soort bijzaal, waar de gestorvenen schuilen. Neen, maar omgekeerd, den hemel voorop als de hoofdzaak, als het eerste, als datgene waar het meeste aan

zoogoed Reken

hangt.

als

Even werkelijk als, ja, nog in hoogeren zin werkelijk dan deze waarvan ge af hebt te rekenen. En daarom ook bij de

aarde. Het punt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's