GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 384

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

372

XIV.

HOOFDSTUK

II.

Nu is er ook bij Hem wel Er is ook wel in die menschelijke natuur iets onderscheidens. Er is ook wel in haar een stamhoofd. Maar het ik, dat uit dit stamhoofd spreekt, rust niet daarin, dat het naar den Beelde Gods geschapen is, maar hierin, dat Hij zelf „eeuwig en waarMaar nu komt

Immanuel

iets

deze menschelijke natuur, vol en

rijk.

achtig

God

is

er in

en

anders.

blijft".

Indien de Zone Gods onze menschelijke natuur een waarachtigen mensch te doen optreden, doordien Hij er naar den Beelde zou Hij dan niet veel meer Gods een persoonlijk ik in deed ontstaan, natuur waarachtigen mensch te menschelijke een machtig zijn in diezelfde

Al het mysterie

machtig was

in

derhalve in deze vraag:

ligt

het paradijs,

om

in

doen optreden, doordien

Hijzelf, als

ik zijner persoonlijkheid

in

eeuwig en waarachtig God, met het

haar ingaat?

Hierop zegt de verborgenheid der vleeschwording Amen, en zoo eerst het waarachtig God en waarachtig mensch tot zijn recht.

komt

Nog op uit

een andere wijze hebben onze oude godgeleerden dit pogen

drukken,

te

door

te

belijden,

dat

de

kennisse

Gods,

die

de

mensch Christus Jezus bezat, langs anderen weg verkregen was dan de kennisse aangaande God, die én Adam eertijds én nu de wedergeborene

bezit.

Godskennisse een afdruksel dat hem was ingeprent; bij den wedergeborene is het een verlichting, die door den Heiligen Geest in zijn bewustzijn inkomt; maar bij den Middelaar, zoo zeiden zij, komt deze kennisse Gods vanzelf tot stand door de persoons-

Adam

Bij

was

deze

gemeenschap.

Omdat Hij zoo na God is en blijft", is

als

voor

zijn

vleeschwording „waarachtig en eeuwig

het de ongerijmdheid zelve te wanen, dat iets

Hem

van buiten zou moeten worden aangebracht. Alleen maar, de kennisse die Hij als God bezit, bezit Hij daarom nog niet in zijn menschelijk bewustzijn. In zijn menschelijk bewustzijn kan Hij niets beseffen of weten, dan in eindigen, beperkten vorm. Vandaar, dat Hij zeer zeker alwetend is en blijft, omdat Hij waarachtig en eeuwig God is en blijft, maar nooit is Hij daarom alwetend in zijn menschelijke bewustzijn. Voorzooverre Hij door en in dit menschelijk bewustzijn leeft, is ook zijn kennisse aan perken

Gods

gebonden en vatbaar voor toeneming. Als eeuwig en waarachtig God" wist Hij, toen het kindeke in de kribbe lag, niets minder dan toen Hij opstond uit de dooden. Maar voor zooveel Hij door zijn menschelijk bewustzijn leefde, wist Hij in de kribbe nog ,,

niets,

en schitterde Hij

in

heerlijke kennisse bij

zijn verrijzen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's