GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 457

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 457

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG Daar nu

HOOFDSTUK

dit laatste niet kan,

XVI.

445

IV.

overmits het decreet der vergiffenisse aan

we ons van Jezus' lijden dan zoo we wel inzien, dat Hij den dood in vollen zin voor ons onderging, d. w, z. voor ons leed, voor ons stierf, voor ons in het graf ging en voor ons nederdaalde ter helle; en alzoo uitdronk den vollen beker des eeuwigen doods.

onze

ziel is

beteekend, zoo volgt er

dat

uit,

eerst een volledige voorstelling vormen,

En

dit

nu

wat de

is het,

beleed,

artikelen

Christelijke kerk

ze betuigde

als

te

„geleden heeft onder Pontius Pilatus,

nedergedaald

van ouds her in haar Geloofsin den Zone Gods, die

gelooven

gekruist, gestorven en begraven,

is

Een volgorde

zóó en niet anders moet genomen, ook al weten we zeer wel, dat over de plaats van dit „nedergedaald ter helle" in de rangorde der artikelen, ja zelfs over de vraag of ter

helle".

die

heel deze uitdrukking er in hoort, niet weinig jaren getwist

heeft de Christelijke kerk toch

ook op

is.

Na

langen

punt de juiste uitdrukking en volgorde voor haar belijdenis gevonden, en het moet zijn zooals strijd

dit

het er nu staat en alle Christelijke kerken het belijden: „geleden, gekruist,

gestorven, begraven, nedergedaald ter helle". Het te willen

,,

nedergedaald

ter helle"

schuiven tusschen het „gekruist en het gestorven" verbreekt de

harmonie geheel en

al.

Immers de bedoeling van deze keus in de Twaalf Geloofsartikelen is niet om stipt chronologisch op te geven, dat er eerst lijden was, en daarna het kruis, en toen de dood, en na den dood het graf, en eerst na het graf de nederdaling ter helle. Of was er dan geen lijden ook in het kruis en in het kruis de dood, en eigenlijk de ééne dood in elk dezer stukken Neen, maar deze keus en schikking strekte om de stukken !

voor uwe

ziel

te

waren, en nu van

Gods gerechtigheid u gedreigd

leggen, gelijk ze door al

deze stukken

te

dat ze door Christus van

belijden,

u af op zich genomen waren.

En

ge daar slechts even oog voor krijgt, spreekt de practische van de volgorde der Twaalf Geloofsartikelen u aanstonds toe. U wachtte het lijden, de dood, het graf en dan de nederdaling ter helle. Welnu, van elk dezer stukken zijt gij bevrijd door uw algenoegzamen als

juistheid

Heiland. Hij leed voor u. Hij stierf voor

u.

eu zoo daalde Hij ook voor u neder ter

Tot dusver loopt dus onze belijdenis

alles helder

en

Hij daalde voor u

het grafk-

helle.

juist,

tot zijn volle recht. Alleen

in

en komt ook dit stuk van

maar,

dat de Heere Jezus niet op dezelfde wijze ter helle

dit staat is

dan toch

vast,

nedergedaald, waarop

ons deze vreeselijke straffe wachtte. En hierdoor nu ontstaat voor veler besef onklaarheid en verwarring. Ze vatten dat niet. Ze kunnen er niet inkomen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 457

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's