GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 436

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 436

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

438

XXXIIL HOOFDSTUK VIL

ZOND.

moet keeren op

op de lippen:

tuiging

ren Gods

oogenblik

zijn

„De Geest getuigt

niet:

maar de

;

één doode, zooals in de wedergeboorte de

zij ds

Heilige

waarbij de

leidt tot

mensch

;

is

maar

op

het,

wij'

hetzelfde-

dus niet één werker en

er zijn tivee

werkers eener:

en anderzijds de wedergeborene persoon. Elke

Geest,

andere voorstelling

onzen geest" dat

in

Geest getuigt

Heilige

óók onze geest het getuigt. Er

dat

de be-

Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinde-

,.De

Dus

zijn".

kinderen Gods

Rome

zijnen weg. Paiüus legt aan de kerk van

niets

de zonde van het Pantheïsme of Algodendom,

wordt dan een kanaal of

waardoor de

trechter,

stroom henen vloeit een besnaarde harp, waarop beurtelings God en Satan ;

soort electrische draad waarlangs de geestelijke electriciteit

een

spelen;

wordt overgeleid; een zenuwweefsel waar langs zekere geheimzinnige kracht zich voortplant. Al hetwelk nu eenmaal in onverzoenlijken

met het Getuigenis

strijd

Volgens de Heilige Schrift schiep God den mensch

is.

een eigen persoon, met volstrekte zedelijke verantwoordelijkheid; en,

als

deze persoon nu door de zonde in den dood weg, door de weder-

al stierf

wierd

geboorte

den dood

dood in

zijn

en

uitsprak;

door

het

van Christus,

dood vond

de

;

O wen het zoo kernachtig

gelijk

vrucht, van het kruis dat in den uitverkorene

als

is

gedaan

niet

te

wedergeboorte het leven in kiem hersteld werd. Zoo onzinnig

de

dus

het

als

dood in beginsel

deze

bekeeren,

te

is,

zeggen

dus moet.

en

wedergeboren

dat

een owwedergeborene

zoo onzinnig

is

het

te

zich

zou hunnen

beweren, dat wie wel

niet zelf tot bekeering komt.

is,

Onze ouden maakten daarom een scherp onderscheid tusschen hetgeen eenerzij ds God de Heilige Geest op allerlei wijze doet, om zoo inwendig als

uitwendig op den wedergeborene

ring

te

en anderzyds

wedergeborene zelven

aan

werken, teneinde

hem

tot bekee-

prikkelen, te lokken en te roepen, ja, zóó te roepen, dat het een

wordt;

trekken

te

de bekeering

zelve,

die

alleen

te dringen, dat de Heilige Geest zich niet hekeeren kan,

volgens

het

zondaar

zelf,

van den

kan uitgaan. Iets wat ze daarmee vaak plachten en dat diens-

onderwerp der bekeering nooit anders kan wezen dan deaan wien de genade der wedergeboorte ten deel viel. In den

wedergeborene

ligt

hier

wat men noemt een tweede oorzaak. De

oorzaak kan uiteraard ook

maar de werking

die

bij

de bekeering niet anders dan in

van deze eerste oorzaak

uitgaat,

kan

God niet

eerste

liggen tot be-

keering leiden indien niet tengevolge dier werking, ook de tweede oorzaak in

den mensch zelven gaat werken, en deze alsnu

Vandaar dat u

tot

in

zelf

handelend optreedt.

de Heilige Schrift altoos weer geroepen wordt: „Bekeer

Mij,

gij

afgekeerden"

en Ik zal

tot

u

!

Ja, dat het zelfs heet:

„Bekeer u tot

Mij,.

wederkeeren." Johannes de Dooper treedt evenzoo op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 436

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's