De verflauwing der grenzen - pagina 17
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
15 leste
alle
houdt
onderscheid tusschen den Ceder en den Hysop opbestaan
te
Maar
55).
het wijsgeerig Pantheïsme,
bij
en
thesis
alle
de
anti-thesis
van
bekoring
het
der
ja,
en door
versmelt,
sy^ithesis
denkbeeld
het
ongelijk scheen, als gelijk%oox\A^,
dit
principieel en stelselmatig
dat
de
in
ontwaart ge
sterkst
u
identiteit,
wat
al
ten slotte als &e.ns,wezend,
verklaart 56).
komt daar vandaan, dat deze wijsbegeerte werkelijk bestaat, maar met
Dit
zich niet
bezighoudt met wat
het
beeld,
dat ze van dit bestaande in den spiegel van haar denken opof juister
ving,
den
hiertoe
nog,
stelling te proclameeren, dat het
bestaande ons ontsnapt, en dat althans de vorm en
wezenlijk
afmeting van het waargenomene
kwam
Reeds Kant gaf
zelve formeerde.
zich
door de
stoot,
uit
ons zelven komt
57).
Daarop
Fichte, die beter vond, met wat ons toch ontsnapt dan
ook maar
rekenen,
te
niet
hield, dat
en staande
wat beeld
scheen, door ons zelf ingebeeld, en alzoo het eenige werkelijke
Tot
is 58).
eindelijk
Hegel
door
al
wat aanzijn had
de
in
puur logische formule wierd omgezet, en na de vernietiging van de zaak^ en het beeld der zaak, alleen het deiikh^€[A
Zoo verplaatst ons deze
van overbleef. consequenter
trokken
uit
de
afé-w/èwereld
;
reëele
en
levende
daarin
philosophie
wereld,
heeft
ze
naar
onderscheidingen en tegenstellingen van het leven
heb
toch
ik
niet
langer
maar met studiekoppen, die crayon-portretten
ik
dan
En
afge-
met de
vrij spel.
met de levende personen
die ik zelf ontwierp.
kan
een
natuurlijk
er-
steeds
Dan
te doen,
natuurlijk
op
allerlei rimpels en lijnen ver-
flauwen en wegtooveren, die er op het levende gelaat nimmer
meer uitgaan. Schept zoo
het
Pantheïsme
zich
de
mogelijkheid,
om
aan
de klem der reëel bestaande onderscheidingen te ontkomen, de
een
denkwet steeds
zelve
dwingt
kwistiger
haar
om van
gebruik te maken.
die
mogelijkheid
Uw
denken toch
ge waarneemt, in vaste orde saam te voegen. Uit zijn aard dringt het denken naar systeem 59). Wie denkt, zoekt in het bijzondere het algemeene, om uit de wet
noopt
u,
de verschijnselen die
van het algemeene het bijzondere te verklaren. Alle dualisme
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's