E voto Dordraceno - pagina 401
ZONDAG
Wat
verstaat
gij
XV.
HOOFDSTUK
389
I.
onder het woordeke „geleden"? dan luidt
in
antwoord 37
het bescheid van den Catechismus aldus:
„Dat
Hij
aan
lijf
en
ziele,
den ganschen
tijd zijns
inzonderheid aan het einde zijns levens, den toorn
levens op de aarde, maar Gods tegen de zonde des
ganschen menschelijken geslachts gedragen heeft, opdat Hij met zijn lijden, als met het eenige zoenoffer, ons lijf en ziele van de eeuwige verdoemenis
Gods genade, gerechtigheid en
verloste, en ons
Reeds
dit eerste is
het eeuwig leven verwierve."
van hoog gewicht.
Heel het denkbeeld toch, alsof Jezus eerst ruim dertig jaren lang een stil
en genoeglijk menschelijk leven had gesleten, en alsof eerst aan het
einde van dit leven het lijden
Hem overkomen
was, valt er mee weg.
Wat men
wel gesproken heeft van een „Leven van Jezus" wordt zoodoende overgezet in „de geschiedenis van Jezus' lijden". En heel de blik op den
Rabbi van Nazareth wordt reeds van de kribbe af de aanblik van het Kind, den Jongeling en den Man van smarten. Toch ontsta hier geen misverstand. Slaan we toch de Evangeliën op, dan vernemen we eerst van dat lijden bijna niets, en eerst tegen den afloop van het ons daar geschilderd tafereel komt er een oogenblik, waarop „Jezus van toen aan zijn discipelen begon te zeggen, dat Hij moest opgaan naar Jeruzalem en veel lijden van de overpriesters, en gekruist worden, en ten derden dage weer opstaan van de dooden." Hier een indeeling van zijn leven op aarde
in
is dus metterdaad twee deelen, waarvan in het
laatste deel pas zijn eigenlijk lijden begint en dus het eerste deel nog van dat zwaarder lijden verschoond is. En toch strijdt dit geenszins met de voorstelling van onzen Catechismus. Immers ook de Catechismus maakt
onderscheid tusschen tweeërlei
lijden,
eerst een lijden
van
zijn
geboorte
aan, en daarna een bijzonder lijden, dat eerst aan het einde zijns levens
kwam.
Juist gelijk de
Jeruzalem eerst
Heere
zijn lijden
zelf het zegt, niet,
dat
lijden,
dat
Hem overkomen
en
zijn
overgeleverd worden aan de heidenen.
bij
bij
zijn
opgaan naar
aanving, maar dat toen eerst begon dat bepaalde
zou van de overpriesters en schriftgeleerden
Welk belang heeft het En dan antwoorden we:
Dit groote belang, dat het juist hieraan hangt,
of Christus in den staat
van een rechtvaardige of van een schuldige ge-
dan,
om ook op
dat vroegere lijden te
Begon het lijden pas bij Gethsémané, dan Gethsémané in den staat van een schuldige over, en
boren
is.
komen
?
treedt Hij eerst bij is
Hij
van
te
voren
ongerept als een rechtvaardige. pelijk. Vooreerst,
Maar dan blijft tweeërlei volstrekt onbegrijhoe de Christus zoo plotseling, op een gegeven oogenblik,
onze zonden op zich neemt. En ten andere, hoe Hij reeds vroeger in
heerlijkheid
te
schitteren,
in
in stee
van
zoo gedrukten levenstoestand verkeert.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's