E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 604
Derde deel
ZOND.
606
noemen voor
te
wereld
geestelijke
en
op
om
waarheid
die de
de
spits.
Christenen
om
dit
Dat de
ketter toe te
passen op
Vooral
zij.
een iege-
Rome
maar ook de
van het publiek
om
Wie
dat doel, gaat tegen het derde Gebod
in
stelt
u den eisch, dat de Xaam,
te
misbruik van het woord ketter gebruik
dit
niet
naam
eer en goeden
het alzoo in volslagen onbruik te brengen. Toch
berust.
dreef dit
particuliere
wapen van den ketterschen naam hanteerden
oogen
de
harde woord geweest waren,
niet alleen de kerken,
brengen, heeft de wereld van
om
met
den naam van
kwistig dit
al te
te grif
niet juist zoo beleed als
En daar nu
elkander in
gemaakt,
zin.
gedaan kreeg, was in zooverre de schuld der Christenen, dat
dit
er toe neigden,
lijk,
van het woord ketter
bekrompenheid of hooghartigen
de kerken lange eeuwen veel ^,
IV.
liefdeloos gold; ja. heel het gebruik
wierd van
blijk
XXÏVI. HOOFDSTUK
d.
i.
in.
de Openbaring Gods, niet
mag
hier
Dat gebod
maar
ijdel
heiliglijk zal gebruikt worden, en door niets zoozeer, a]s door vervalsching
der waarheid wordt Gods heilige Openbaring gehoond. Alle ketterij melijk daaruit voortgekomen, dat
men
\-met de heidensche of pseudoJofnUche voorstellingen. Een Moderne ketter; hij toch verwerpt de Openbaring eenvoudig; en ook
zeggen, dat de Lutherschen of Methodisten kett-^rs len
wel terdege de Openbaring Gods
te belijden,
onzuiver óf onvolledig. Het wezen der ketterij
men zich kwam men uit
neer
aanstelt,
voor
inmengt. Ketters
uit
maar
dan
want deze bedoeal
eerst
Satan of de wereld genomen
zijn altoos zooals
stellen,
is
zijn.
ook
geen
is
moogtgeniet
doen ze het óf
aanwezig wan-
men den Xaam des Heeren en als Openbaring terwijl men feitelijk een deel
zich
bij
is in
zijn belijdenis
Petrus zegt: „Valsche leeraren, die ver-
derfelijke ketterijen bedektelijk invoeren."
Gods volk
na-
als beleed
zijn heilige
valschen inhoud, die
is
de Openbaring Gods vermengd heeft
Mannen dus
die zich niet tegen
Gods volk indringen; zich aanstellen
als
brachten ze de waarheid; en die dan ook een goed deel van hun wijsheid uit
Openbaring geput hebben; maar inmiddels haar welbewust
die
mengen met wat
ze
aanbrachten
uit
hun eigen hart of
uit
ver-
de wijsheid
der wereld en de leugen van Satan.
Het
en
is
leerdheid, \^ geloof,
blijft
dure plicht en roeping der kerken en der ware godge-
steeds niet alleen tegen de aanvallen van het ongeloof en
maar ook tegen de
waarheid
ketterijen
zal zichzelve verdedigen,"
op haar hoede
te zijn.
bij-
Te zeggen: „De
dus behoeven wij menschen geen vinger
te verroeren, is
een leenspreuk der wereldsche wijsheid die vlak tegen de
Schrift
Als
ingaat.
een
leeuw heeft Paulus voor de waarheid én
kerken van Galatië én tegen Petrus dat
we
wie met
dit
wil
zelfs
den rok haten,
zelf te Antiochië gestreden.
die
van
De
het vleesch bevlekt
in de
Schrift is.
En
valsche zeggen, als zou de waarheid zichzelve wel hand haven,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's