E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 479
Derde deel
XXXIVa. HOOFDSTUK
ZOND.
door Jezus, in
strijd
met
bonden. Immers reeds vulsel
gij
uw
op het hart ware ge-
Exod. XXIII 4 en 5 lezen we als onmiddellijk aan-
iri
:
ezel ontmoet,
zult
den ezel van uio hater onder
ten,
481
die wetgeving, ons, Christenen,
van de Wet der Tien geboden
dwalenden
IV.
„Wa,nneei'
:
hem
gij
gij
iiws vijands os of zijnen
dien wederbrengen.
zijn last ziet neergevallen,
eigen beest in den steek te laten,
om hem
niet nala-
Twee
duidelijke
helpen,"
te
En wanneer
moogt ge
bepalingen, waarin de liefde voor den vijand het richtsnoer aangeeft.
En
zegt men, dat hiertegenover dan toch tal van uitspraken staan die veeleer
„haat
den
tegen
maar wel op
er
U
haten die
niet
vijand" prediken, zoo
volkomen
is dit
dat dit in den toon van Psalm
lette,
Wat
haten, ja, tot vijanden zijn ze mij."
mits
juist,
XXXIX
is
men
„Zou ik
;
•'
het beginsel
aangaat dus geheel in denzelfden geest, waarin Jezus, nog veel sterker, het uitsprak: „Indien
iemand
tot mij
komt en
vrouw en kinderen, en broeders en mijn discipel niet zijn" (Luc.
maar om
fen,
XIV
:
zusters, ja, zelfs zijn eigen leven, die
26).
Niet
gekomen om de Wet
Oude Verbond,
in de
Wet
inzat,
haar formeel opvatte
Vreemd
contrasteert
;
van
volk
zijn gezeten gij
houden
ook reeds onder het
en hoe het miskenning der
hiermee echter wat Jezus in
Wet
te
al
houdt dat en doet het." Hoe
dit
met de krasse
wijze
zoo
Matth. XXIII: 2
aan hunne
uitleg-
onderwerpen. Er staat toch: „De Schriftgeleerden
op den stoel van Mozes, en daarom,
zult,
Wet was,
op den stoel van Mozes, en dat
Israël uit dien hoofde gelast was, zich
van de
ging
af,
en dien rijken geestelijken inhoud voorbijzag.
zegt, dat de Schriftgeleerden gezeten zijn
het
kan
af te schaf-
die te vervullen, heeft Jezus dus blijkbaar niets gedaan, danaan--^
getoond, hoe deze rijke geestelijke inhoud van meet
men
vader en moeder en
wje^ /^aa^ zijn
is
wat
zij
u zeggen, dat
nu overeen
te
brengen
waarop Jezus hun bekrompen formalistische
^
uitleg-
ging geeselde? Uiterst eenvoudig. Toen de rechter in ons land de wettelijke ])epalingen
zóó
en
rakende de kerk van Christus,
aan den eisch van het
onzer geaarzeld op oefenen,
en
hebben
we welbewust o.
i.
in
te
houden
al
den
krasse
en
ernstige critiek uit te
tegen deze uitlegging geprotesteerd.
stoel der Overheid gezeten
-,
zei.
Ook
bij
Jezus
ligt er
te te betalen,
dus niet de minste
Heere eenerzijds tegen de geheele wijzen van
legging der Schriftgeleerden zoo kras mogelijk opkomt
ze in het gestoelte der Overheid zaten, het volk
derwerpen aan hun uitspraken. Het ééne III.
waren, hebben
aangemaand om de hooge geldsom
wat de rechter
tegenstrijdigheid in, dat de
E VOTO l>ORÜR.
niemand
geheel verkeerde uitspraken geëerbiedigd, en een
ieder die zijn proces verloor,
en
heilige te kort deed, heeft
rechtspraak
deze
Maar omdat deze rechters
we niettemin hunne
^
natuur en het wezen der kerk geheel miskende,
uitlegde, dat hij de
hierdoor
zaak der Doleantie,
in de
;
aanmaande
sluit het
uit-
en nochtans omdat stipt zich te on-
andere volstrekt niet 31
uit.
y
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's