GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 474

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 474

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

476

Immers

Paradijs. uit

XXXIVa. hoofdstuk

ZOND.

dit

summier,

is

summier

Eiet een

geboden gedistilleerd was. Neen,

Tien

de

en logisch

nisch

uit

wat God

opspruit; en

summier

dit

is

veeleer de

in de Tien

orga-

geboden doet,

is

anders, dan verfoeien, vervloeken en verbieden geheel die onheilige

niet

met deze primordiale zedewet, de kiem der zonde was opge-

zedelijke ontwikkeling, die, geheel in strijd

en

in dien zin, alsof het

waar geheel de zede wet

wortel, de zaadkorrel, of wilt ge de kiem, -*7

IY.

haar tegenbeeld en caricatuur,

als

uit

schoten.

VIERDE HOOFDSTUK. "Want

tot

de wet was de zonde in de wereld; maar

de zonde wordt niet toegerekend,

als er

geen wet

Rom.

Om

tot

Wet

een juist oordeel over de

5: 13.

is.

.

des Heeren te geraken, zult ge

wel doen, zoo ge Vraag 4 en Vraag 92 van den Catechismus met elkaar vergelijkt en in juist verband zet.

Niet

toch

eerst

Heeren

ingesteld,

het heette:

vragen

is

Vraag 4

Wat

maar

Vraag 92 wordt een onderzoek naar de Wet des ditzelfde

eischt de

was ook reeds

in zooverre uiteenloopend, dat

niet ep het

terwijl

in

Vraag 4 geschied toen ;

Wet Gods van ons? En het antwoord op beide

niet naar de Tien geboden,

wordt verwezen; heid

in

omgekeerd

bij

de kemiisse onzer ellende in

maar naar

in

Vraag 92

de hoofdsomme der bij

de

summier wordt gezinspeeld maar ons

leer'

Wet

der dankbaar-

letterlijk

de Tien

geboden worden voorgehouden.

Op ^

zich

zelf zoudt

zeggen, voor

ge

dit

omgekeerd verwacht hebben. Ge zoudt zoo

de kennisse mijner ellende

is

het veel dienstiger, dat ik

bij

mij zelven bepaald word als in den grond een afgodendienaar, doodslager,

enz;

echtbreker, dief

terwijl

het

bij

de kennisse der dankbaarheid veel

verheffender schijnt u op het summier te wijzen en Gods kind op te wek-

ken

tot

liefde

voor God en

zijn naaste.

En

toch heeft onze Heidelberg-

sche Catechismus zeer opzettelijk de omgekeerde orde gekozen. Dit weten

we

daaruit, dat Luther, die door zijn

/voorbeeld

gaf,

Catechismus voor

eerst de Tien geboden, en

alle

volgende het

daarna de Twaalf artikelen be-

handelde; en dat Ursinus en Olevianus door hierin van Luthers voorbeeld af te wijken, dus

met opzet handelden. En bovendien weet men, dat juist

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 474

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's