GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 439

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 439

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXXIII.

HOOFDSTUK VIL

441

en geestelijke gewaarwordingen zou vertoonen, bijna

mende met hebt en

in alles overeenko-

het model van bekeering onzer mystieken. Als ge

eet, zult

maar brood Volkomen waar. Maar vergeet niet,

ge verzadigd worden.

dat achter dit schijnbaar zoo uiterst eenvoudige verschynsel van een stuk

brood hebben, eten, en er door verzadigd worden, geheel een wereld van

werkingen

allerlei

Om

ligt.

dat brood te krijgen, moest er zijn de akker

en de zaadkorrel, en de ontkieming en de opschieting van halm en aar,

-

de sikkel en de dorschvlegel. Toen het malen van de tarwe, het kneden

van het deeg,

En

dan

toen

het aanleggen van den oven, het bakken en toebrengen.

was ook dat eten van het

eindelijk het brood voor u lag,

brood weer een even saamgesteld verschijnsel, saamhangende met de ge-

uw mond, en uw tanden en uw speeksel, en uw slikorgaan, sap van uw maag en heel uw digestie-systeem, om alzoo eerst dit in bloed, in uw bloed om te zetten. Feitelyk lijkt het eten van dus een gebeurtenis, die niets om het lijf heeft, uiterst eenvoudig

steldheid van

en het brood brood en

Is,

geen uitlegging

verder

waarbij dat

van het

eten, een geheele wereld

uiterst gewichtig

gaan

moet

eten,

geheel

en belangrijk

hierin niet door

omgekeerd, omdat

wat

van verschijnselen

maar

gij

ligt,

maar de man

Alleen

u verhinderd worden,

die op zichzelf

die zijn brood zal tot ge

dit haarfijn inziet

hij

daad

als achter die

hem

eerst

en begrijpt. En

toehapt, zult ge den deskundige, die u uitlegt,

er feitelijk gebeurt, niet een schoolschen prater schelden.

En

nu

zoo

de

staat

zaak ook in de bekeering. Feitelyk

grijpt er bij

bekeering een geheel proces plaats, dat uiterst saamgesteld en inge-

elke

wikkeld

is,

metterdaad

feitelijk

toe en

kinderen G-ods geweest leff,

als

al die fijn

Maar omgekeerd

plaats.

bij

en inzooverre hebben de mystieken onder ons, die u zulk een

model van bekeering voorhouden, volkomen

geestelijk

en

is.

proces hebt uitgelegd en

dit

pas komt; maar toch weet de

te

zoowel achter dat ontstaan van brood,

kenner,

zijn

is

het ook

en nog

gelijk.

Zoo gaat het

geschakeerde werkingen grijpen er

waar dat

mannen

zijn,

er tal als

van uitnemende

Luther en Calvijn, die dus lang niet tot de minsten behoorden,

werk der bekeering

die toch nooit het

anderen, noch

bij

y

hun eigen

vorm geteekend of beschreven hebben. komt daar vandaan, dat er we iets doorleven of waarmee mindere bewustheid,

uitgewerkten

dien

bekeering, in

bij

.

Augustinus en Wic-

Dit verschil, deze schijnbare tegenstrijdigheid

in

de meerdere of

doorloopen,

menschen

zulk

zijn

een

aanmerkelijk verschil in graad bestaat. Niet

eender van aanleg. De een

er steeds op uit

is

en er zich aan wende,

doet of ondergaat rekenschap

n stroom pleegt af

is

te drijven,

te

alle

een veel denkend mensch, die

om

zichzelven van al wat

geven; terwijl de andere meer voor

en bijna

leeft als

hij tij

een kind. En óók de één

'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 439

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's