GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 180

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

168

HOOFDSTUK

VIII.

IV.

Welnu, alleen en uitsluitend in dien zin is dan ook bedoeld wat de Catechismus aanduidt met de bekende onderscheiding: van God den Vader en onze Schepping, van God den Zoon en onze Verlossing, van God den Heiligen Geest en onze Heiligmaking. Hiermee toch

volstrekt niet aangeduid, dat elk dezer drie Personen

is

beurtelings zou werken: de Vader eerst

om

u

maar omgekeerd dat verloste

is

om

u te scheppen, dan de Zoon

en eindelijk de Heilige Geest

te verlossen,

die u schiep

is

om

u heilig te maken;

de Drieëenige God, en dat die u

de Drieëenige God, en dat die u heilig maakt

uw

is

de Drieëenige

wording tot in uw eeuwige glorie nooit afzonderlijk met den Vader zonder den Zoon, of met den Zoon zonder den Vader te doen kunt hebben, maar dat gij altoos te doen hebt met den Heere Heere, met den levenden God, met het Eeuwige Wezen, en dus met den Vader, Zoon en Heiligen Geest. Dat er nu echter, waar deze werkingen Gods én scheppend én verlossend én heiligend naar en op u uitgaan, toch in deze werkingen van den DrieGod, zoodat

God

eenigen

schepsel van

als gij

een onderscheiding

is,

eerste

en wel zulk een onderscheiding, dat

wat de Schepping raakt de Vader de hoofdwerker is met wien de Zoon en. de Heilige Geest meewerken; bij al wat de Verlossing raakt de Zoon de hoofdwerker met wien de Vader en de Heilige Geest meewerken; en in al wat betrekking heeft op persoonlijke heiliging de Heilige Geest de hoofdwerker is en de Vader en de Zoon meewerken. in al

De Vader kan

zijn.

Nu

is

als de Zoon ooit Vader men den oorsprong in zich draagt,

Vader en nooit Zoon, evenmin

ligt in

het Vader-zijn dat

Eeuwige Wezen de Fontein, de Bronwei, alle goed in zijn diepsten grond is te vinden, dan voelt ieder terstond, dat dit niet de Zoon kan zijn, noch ook de Heilige Geest, maar dat dit moet zijn de Vader. en vraagt men dus, waar

in het

de Springader, de Veroorzaker van

De naam reeds beslist hier. En evenals in het Eeuwige Wezen de Vader den Zoon mede van den Vader de

oorzakelijke wordt beleden, evenzoo ook en niet

Voor

in het schepsel uit.

genereert,

en

Vader het anders komt de Vader

Heilige Geest uitgaat, en dus in den

alle

schepsel

is

in

Hem

de Uitgang, de Bron, de

Springader, van alle oorzaak de Oorzakelijkheid.

Van ding,

al

wat op

uw

dat de werking tot zijn

aanzijn,

uw

levenslot,

uw

opleiding,

uw

onderhou-

en zooveel meer, betrekking heeft, voelt dan ook ieder terstond,

hem

uitgaat van den Vader.

lichamelijk of uitwendig aanzijn,

boorte en voorverordineering.

Van

alle

En

dat niet alleen van

maar evenzeer van

zijn

wederge-

eerste en tweede leven klimt de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's