GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 208

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 208

Derde deel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXa. HOOFDSTUK

ZOND.

210

voorstelling alsof Golgotha zonder

ongeestelijke

Maar wat

zou.

zaligen

is

te leiden,

naar een stad

V.

meer op

toepassing? Wanneer er

om

zichzelf de ziel edel drinkwater

op de duinen of in de rotsen een waterleiding

of bron van zuiver water geopend wordt, dan zal mij in mijn huis dit water natuurlijk niet baten, tenzij ik dat water op mijn huis toepas, en

mijn woning met die bron of die waterleiding in verbinding stel. Maar die toepassing en in verbinding stelling bestaat dan niet daarin, dat ik in mijn eigen huis de bron kopieer of naboots, maar uitsluitend hierin, dat ik de werking en de kracht en de vrucht van die bron naar mijn huis

nu

toeleid. Is

naar luid van den profeet Zacharia,

zoo,

in

den Christus een

„fontein geopend tegen de zonde en tegen de ongerechtigheid," dan moet natuurlijk voor mijn ziel, zal ze aan de fontein deel hebben, de vrucht

van

haar kracht en haar werking naar mijn

die fontein,

geleid.

Doch daartoe moet dan

uit die fontein mij toestroomen.

moet het water

ziel

worden

toe-

Mis wil, voor een iedereen

nabootsing van die ééne ware fontein geopend, maar

in

fontein

aparte

niet, gelijk de

Diensvolgens belijden wij

dan ook van ganscher harte, dat de vrucht van het zoenoffer van Christus ons door den Heiligen Geest moet worden toegepast en door ons alleen geloof.

kan genoten door het

Rome

daarentegen

stelt in

de Mis, dat Christus, de wezenlijke Christus,

gedurig weer en weer geofferd wordt. Elke Mis is dus een nieuwe wezenverklaart de Mis, niet een schijnofierande, maar een lijke offerande. Zij wezenlijk offer te zijn.

op het altaar sterft, bij

de

schied

en

is,

is

de ware, wezenlijke, werkelijke Christus die

die door de separatie

ligt,

alsnu als

Mis

Het

gedood wordt, en dus nogmaals

gedoode Christus Gode wordt opgeofferd. Er geschiedt

dus waarlijk,

wezenlijk

alleen op andere wijze.

en

werkelijk

Daar bloedig,

in de Mis onbloedig.

die volgens de Schrift alle kracht

onderscheiding,

wat op Golgotha

ge-

Een

aan de Mis ontneemt,

daar toch de Schrift betuigt, dat er zonder bloedstorting geen vergeving geschiedt. Doch hierbij blijft de tegenspraak met de Heilige Schrift niet. op Golgotha het offer voor onze zonden volbracht, dan natuurlijk blijft er geen zonde meer te delgen over. Daar nu de Mis stelt, dat ook haar onbloedige offerande schulddelgende kracht heeft, zoo volgt er uit, dat de Is

rechtstreeks

Mis

ontkent, dat het offer van Golgotha alle zonden volko-

menlijk verzoend heeft.

En

al

weten we nu zeer goed, dat de Roomsche

kerk het Misoffer geen oogenblik losmaakt van het offer op Golgotha, en er slechts een aanvulling en herhaling van dat ééne offer in ziet, zoo blijft

te

toch het

staan

Misaltaar

aan is

feit

het offer op Golgotha.

het

komt Immers én op Golgotha én op het

staan, dat het Misoffer in waardij geheel gelijk

beide

malen de ware, wezenlijke, werkelijke Middelaar,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 208

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's