E voto Dordraceno - pagina 344
ZONDAG
332
XII.
HOOFDSTUK
IX.
Vandaar de roeping der kerk, om zich uit deze valsche verhouding los te maken, waarvan het proces door Luther begonnen, door Calvijn is doorgegaan. aan de w^ereld gelijkvormig en als zout zouteloos
verdiept wierd, en sinds steeds
Om
niet
moet de kerk zich op haar meer karakter bezittend
te
worden,
terrein terugtrekken,
dien kleiner, maar bezielder kring zich zelve terugvinden en door in gemeenschap met haar Heere, haar krachten herwinnen. En is ze die periode eenmaal door, dan ja, maar ook dan eerst kan ze weer een poging wagen, om de sintels om zich heen weer in gloed te ontsteken, en door zending en evangelisatie-arbeid de afgevallen volken van Europa te
herwinnen. Dit alleen
de geestelijke, de inwendige, de teedere weg, waarbij ze
is
op de gunste van haar God mag rekenen. De hopelooze poging, om de massaliteit van wat men „volkskerk" noemt, door het trekken aan den blaasbalg nog voor volkomen uitgaan te behoeden, moge op Rome's standpunt, om haar wereldorganisatie, nog denkbaar zijn, maar is voor de Protestantsche kerken, die voor dezen arbeid geen anderen steun dan den Mammon en den Staat bezitten, in beginsel geoordeeld en bestemd
om op
bittere teleurstelling uit te loopen.
Deze inkrimping van het Christelijk terrein, die te komen staat en komende is, wordt door de Heilige Schrift eer geëischt dan weer-
reeds
sproken.
Steeds dringt de Heilige Schrift op waarheid. Ze haat de
fictie.
maar verfoeit ze. Ze heeft geen behagen in de galvaniseering van het lijk. En waar het nu een feit is, waar niet over te twisten valt, dat van de 448 millioen dusgenaamde Christenen Schijnvertoon'mgen mint ze
niet,
minstens de helft geboren werd,
leeft
en
sterft,
zonder ooit
iets
van de
zalving van den Christus gespeurd of gehoord te hebben; en van de resbij benadering en bij kan geven van de hope die in hen is; en
teerende helft hoogstens één derde gedeelte althans veel toegeeflijkheid rekenschap
van
dit
derde van de
helft,
stellig
niet
één derde tot bekeering
kwam,
springt het in het oog, hoe de leer des Verbonds en de leer van den heiligen rijke
en
Doop
misbruikt en tot logen gemaakt wordt, indien
sociale gedachte als dekmantel bezigt,
deze holheid
zijden koord den
om
te
naam van
Christenen borduurt.
Onze ouden onderscheidden
leggen,
altoos
en
zeer juist
het welwezen in de zake des Koninkrijks,
over
op dien
den sluier
maar
door de voorstanders der volkskerk zoo van de
al
dezen misstand
sluier
tusschen
men haar
met prachtig het
wezen en
het misbruik dat thans leer
des Verbonds als
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's