E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 120
Derde deel
HOOFDSTUK VIL
ZÖXD. XXVIII.
122 zoo,
was
het
bloed
in de
breking van het brood niet ook tegelijk de uitgieting van zoo volgt hieruit, dat ook het bloed zelf niet in het
begrepen,
brood kan gesymboliseerd
zijn.
Zoo
ziet
dus het brood alleen op het vleesch
van het lichaam, en de wijn alleen op het voeging van
beide
lichaam des Heeren gegeven. Daarom kan noch volstaan,
en
bloed,
is eerst in
de saam-
teekenen de symbolische afschaduwig van geheel het
mag men met
maar moet het Sacrament des Avondsmaals
één teeken
altoos onder beide
teekenen bediend worden.
Toch ga men
hierin
ook weer niet
te ver, als
ware met de onderschei-
ding tusschen brood en wijn een anatomische ontleding van het lichaam des Heeren in zijn bestanddeelen gesymboliseerd. Alle anatomische voor-
•
<
stelling blijve hier verre.
hulp te komen,
te
van wat op
Watinhet Avondmaal
heizij
geweldadig benomen
leven
aanschouwen
;
herinnering,
de
bij
Golgotha plaats
greep.
wordt,
bedoc?lt hetzij
is,
de voorstelling
bij
de verbeelding
Als aan een uitgetogen mensch het g-eeft
het
ons vleesch en bloed
lijk
ende tegenstelling. Niet meer het bloed, dat in het lichaam blank ^
te
het witte blanke vleesch, en het roode bloed in hun schrei-
met vurig purper
der huid
maar
te doorgloeien;
bruist,
om
het
vleesch en bloed
gescheiden, uiteengerukt, en nu dat roode bloed het blank van het vleesch
bezoedelend. Eerst in die tegenstelling van het blank en rood, en in hun T onnatuurlijke bijeenvoeging ligt het beeld
vanden gewelddadigen
^ooi\.l£,n
bedoeling was, de heugenis van dat ontzettend oogenblik,
wijl
nu
.Jezus'
toen
hij
op Golgotha
bestendigen, heeft
stierf, te
hij
in
brood en wijn dat
vleesch en dat bloed voor ons afgeschaduwd, om, juist door de tegenstelling en bijeenvoeging
ven in ons .-<
te
van
die beide altoos
vernieuwen en
weer den indruk van
te verlevendigen.
Omdat brood de
van het vleesch des menschen, en het bloed een
daarom wierden brood en wijn
gelijke kleur als de wijn
hier onderscheiden en
samengevoegd. En
meer koos de Heere Jezus de teekenen van brood en
te
brood
evenals
het
vleesch een vaste stof
is,
zijn ster-
kleur heeft
wijn,
omdat
die hierin onderscheiden is
van het vloeibare dat aan bloed en wijn gemeen
is.
Terwijl ton slotte nog
opgemerkt, dat brood het algemeen door God verordende voedingsmid-
zij
del,
waaruit het vleesch gevoed wordt; terwijl omgekeerd de
wer rapport met het het
bloed, treedt,
daardoor sneller
zijn
ivijn in
nau-
werking door heel
lichaam doet gevoelen. Natuurlijk niet alsof het brood niet ook ons
bloed zou voeden, en alsof ooit anders dan uit ons bloed de voeding aan het vleesch zou toekomen,
maar genomen naar de nauwere verwantschap,
die tusschen deze beide deelen
van ons lichaam en deze beide elementen
Avondmaal onloochenbaar is. Hiermee hangt de quaestie van het gezuurde of ongezuurde brood
in het
bij
het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's