GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 120

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 120

Derde deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

HOOFDSTUK VIL

ZÖXD. XXVIII.

122 zoo,

was

het

bloed

in de

breking van het brood niet ook tegelijk de uitgieting van zoo volgt hieruit, dat ook het bloed zelf niet in het

begrepen,

brood kan gesymboliseerd

zijn.

Zoo

ziet

dus het brood alleen op het vleesch

van het lichaam, en de wijn alleen op het voeging van

beide

lichaam des Heeren gegeven. Daarom kan noch volstaan,

en

bloed,

is eerst in

de saam-

teekenen de symbolische afschaduwig van geheel het

mag men met

maar moet het Sacrament des Avondsmaals

één teeken

altoos onder beide

teekenen bediend worden.

Toch ga men

hierin

ook weer niet

te ver, als

ware met de onderschei-

ding tusschen brood en wijn een anatomische ontleding van het lichaam des Heeren in zijn bestanddeelen gesymboliseerd. Alle anatomische voor-

<

stelling blijve hier verre.

hulp te komen,

te

van wat op

Watinhet Avondmaal

heizij

geweldadig benomen

leven

aanschouwen

;

herinnering,

de

bij

Golgotha plaats

greep.

wordt,

bedoc?lt hetzij

is,

de voorstelling

bij

de verbeelding

Als aan een uitgetogen mensch het g-eeft

het

ons vleesch en bloed

lijk

ende tegenstelling. Niet meer het bloed, dat in het lichaam blank ^

te

het witte blanke vleesch, en het roode bloed in hun schrei-

met vurig purper

der huid

maar

te doorgloeien;

bruist,

om

het

vleesch en bloed

gescheiden, uiteengerukt, en nu dat roode bloed het blank van het vleesch

bezoedelend. Eerst in die tegenstelling van het blank en rood, en in hun T onnatuurlijke bijeenvoeging ligt het beeld

vanden gewelddadigen

^ooi\.l£,n

bedoeling was, de heugenis van dat ontzettend oogenblik,

wijl

nu

.Jezus'

toen

hij

op Golgotha

bestendigen, heeft

stierf, te

hij

in

brood en wijn dat

vleesch en dat bloed voor ons afgeschaduwd, om, juist door de tegenstelling en bijeenvoeging

ven in ons .-<

te

van

die beide altoos

vernieuwen en

weer den indruk van

te verlevendigen.

Omdat brood de

van het vleesch des menschen, en het bloed een

daarom wierden brood en wijn

gelijke kleur als de wijn

hier onderscheiden en

samengevoegd. En

meer koos de Heere Jezus de teekenen van brood en

te

brood

evenals

het

vleesch een vaste stof

is,

zijn ster-

kleur heeft

wijn,

omdat

die hierin onderscheiden is

van het vloeibare dat aan bloed en wijn gemeen

is.

Terwijl ton slotte nog

opgemerkt, dat brood het algemeen door God verordende voedingsmid-

zij

del,

waaruit het vleesch gevoed wordt; terwijl omgekeerd de

wer rapport met het het

bloed, treedt,

daardoor sneller

zijn

ivijn in

nau-

werking door heel

lichaam doet gevoelen. Natuurlijk niet alsof het brood niet ook ons

bloed zou voeden, en alsof ooit anders dan uit ons bloed de voeding aan het vleesch zou toekomen,

maar genomen naar de nauwere verwantschap,

die tusschen deze beide deelen

van ons lichaam en deze beide elementen

Avondmaal onloochenbaar is. Hiermee hangt de quaestie van het gezuurde of ongezuurde brood

in het

bij

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 120

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's