E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 497
Derde deel
ZOND.
XXXlYo. HOOFDSTUK VIL
om
de consciëntie, die misbruikt wordt,
God
als
499
zijn,
te
kennende het goed
en het kwaad.
Gaat nu onware,
de kerk op haar catechisatie en in haar prediking voort, dit
misleidende begrip van consciëntie, aan te kweeken, dan ver-
dit
wart ze de geesten, ondermijnt het de slang, die haar levensbloed
geloof, en koestert in eigen
vergiftigt.
Het
boezem
deswege zoo hoog noodig,
is
dat weer zuiverder denkbeelden over de consciëntie ingang vinden anders baat al uw prediking van de Wet des Heeren niet. Immers de wet der ;
consciëntie stelt zich dan boven de
bepalen,
wat
Wet
des Heeren
doen en laten moet; en niet dan
hij
;
de mensch gaat zelf
naam wovdt
iii
de
Wet
des Heeren nog slechts in zóóv erre gehuldigd, als eigen consciëntie-inzicht
haar goedkeurt.
Om
nu deze valsche
met tak en wortel
voorstelling van de consciëntie
aanstonds opgemerkt, dat geheel de openbaring van het Oude Testament nooit en nergens van de consciëntie gewag maakt.
uit
te
roeien,
Het
is
een begrip, dat aan Abraham, Mozes,David en Jesaja geheel vreemd
En, wat nog veel meer zegt, ook de Heere Jezus heeft toen
was. aarde
was,
wijzing het
al
zij
of er
gaf,
later uit
met éen
nooit
éénmaal
slechts
den hemel aan Johannes op Patmos
in zijn
letter
van gesproken.
evangehe voor (VIII
de overspelige vrouw, dat bovendien nog
En
eigenlijk
is
zetten
maar
;
om
uitsluitend
niet in de
gebruik eerst
is
gewag van maakt. Ook Petrus
van
is,
^
heeft het,
noch Paulus noch
practisch. Hieruit blijkt dus, dat het
Openbaring thuis hoort, en
opgenomen, toen de apostel
in
Rome
woord
oor-
in het Christelijk taal-
aanraking
als in de
kwam met
de
Grieksche wereld,
woord kenden.
Ook
in de
oude Christelijke
consciëntie geen breede plaats
litteratuur, tot
op Chrysostomus, neemt de
en eigenlijk kan
in,
men
zeggen, dat eerst
door de Reformatie gedurig wijzen op het geweten meer in algemeen ge-
bmik kwam. Was door vrede
of
Rorae's invloed de beshssing over goed en kwaad, over
onvrede met God, almeer
uit het eigen
naar de kerk overgebracht, juist hiertegen
op Lutherschen bodem,
in verzet
;
kwam
en het was
bij
persoonlijk bewustzijn
de Reformatie, vooral dit verzet,
dat
men
te-
genover de kerkelijke autoriteit veelal een steunpunt zocht in de autoriteit
'
de belijdenis der Christelijke waarheid ineen te >
heidensche talen, die sinds lang, zoo te dit
Johannes komt
in het verhaal
handschriften ontbreekt.
En wat nog opmerkelijker
doch slechts 2 maal. Petrus gebruiken het,
spronkelijk
Bij
op
de eenige, die herhaaldelijk dit woord bezigt, de heilige
Paulus, die er 22 maal
apostel
in vele
9)
:
hij
zijn onder-
der
consciëntie.
Toch hebben, zoo Luther
als Calvijn, zich
wel zeer
•)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's