GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 234

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 234

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

222

HOOFDSTUK

X.

II.

Maar wel moet de valsche waan van hen bestreden, die het leven in twee stukken deelen, en een scherp onderscheid maken tusschen gewichtige dingen en beuzelingen. Dezulken nu belijden zeer zeker een Voorzienigheid Gods; maar, zeggen ze: het Godsbestuur laat zich niet in met is beheerscht door Gods wil, maar niet alles. Er is een zekere speelruimte aan het geval en aan de kans en aan het goed geluk gelaten, en op het erf dier vrije speelruimte werkt nu de

het kleine en nietige. Veel

Fortuin.

Dat God de Heere

het lot van volken en staten beslist,

houden ze voor vast en zeker. Ook gelooven ze vastelijk, dat hun leven in Gods hand is, en dat het einde hunner dagen bij God bepaald is. Maar of men nu uitgaande op den weg een vriend ontmoet, dien men juist spreken moet; of men, plotseling om een arts verlegen, dien juist aan den hoek van zijn straat tegenkomt; en wat dies meer zij; dat noemt men gevallig. Zoo gevallig, dat zelfs vrome Christenen gedurig van „bij toeval" in zulke ontmoetingen spreken, en de Schrift zelf in 2 Sam. I 6 en XX 1 zich naar dit gebruikelijk zeggen schikt. Wie in de vreeze Gods wandelt, bedoelt dan echter met zulk zeggen volstrekt niet de speling van de Fortuin, maar wil alleen zeggen, dat hij er niet op gerekend had, dat het buiten alle afspraak was, dat men over en weer niets van elkaar wist; en dat er alzoo een bijzonder bestel der Voorzienigheid Gods in valt op te merken en te loven. Doch waar men nu niet alzoo met zijn gedachten tot God opklimt, :

:

en metterdaad leeft in het besef, dat er zeker

voor

kleine gevalligheden

allerlei

is,

wel waarlijk op de Fortuin vertrouwd, en

God

vrij

terrein

in

leven

het

God omgaan, daar wordt

die buiten

de Heere

in

zijn Majesteit

verloochend.

Of

leert

God

de Heere

niet,

dat Hij het

is

die

den bloedwreker

zijn

slachtoffer doet ontmoeten? Leert de Heilige Schrift u niet, dat zelfs het

schot van een niet,

pijl

onder

zijn

dat zelfs de haren van

bedwang en

uw

hoofd

bestel is? Leert de Christus u

alle

geteld zijn?

En wat

terrein

van beuzelingen of kleine gevalligheden woudt ge dan nog vrijhouden, dat niet door Gods verborgen wil zou worden beheerscht? Heel zulk zeggen is dan ook de onzinnigheid zelve. Of wie kent de historie en las niet gedurig,

hoe de machtigste oorlogen en ontzettendste uit de allerkleinste oorzaken?

gebeurtenissen gedurig voort zijn gekomen

Wie weet

niet

sprongen op slist,

uit

zijn

zijn

eigen levensgeschiedenis,

weg waren,

hoe er

gedurig

die over heel zijn volgend leven

twee

hebben be-

en waarbij toch de keuze bepaald wierd door de nietigste beuzelingen?

Een pan

valt

van het dak en doodt

uw

kind,

omdat een kat over

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 234

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's