GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 528

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 528

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

530

ZOKD.

XXXIV5. HOOFDSTUK Men

van het Avontuur opgingen. toen

TY.

stelde zich op echt heidensche wijze

spoedig de geheimzinnige macht, die in dat woord school als een

al

vrouwelijke gestalte voor, en naast de vereering van Maria door de kerk

men

kreeg

buiten

kerk

de

deze Vrouwe-Avontuur

men

dacht

dan een geheele avontuurlijke

zich

wereld van feeën en elfen en kaboutermannetjes en wat niet deels uit de aloude

al,

te

huizen in magneetbergen en to overbergen.

Geheel deze voorstelling nu stond aanvankelijk nog niet op

Wel nam men

aan, dat ook in deze avontuurlijke

nische krachten inwerkten,

Avontuur nog zich

,

in,

macht

dat

maar op

men

macht

succes

te

hebben

vinden

in

deze

vaak

zich zelf lag in de vereering

wist niet hoe, buiten

machteloos en

gered

stond

men

God nog een geheimzinnige

;

en

worden,

te

dan

feeënwereld,

van het

God Almachtig tegenover deze geheim-

in het heelal werkte; dat

zinnige

diahoUsch

wereld demo-

van den Duivel. Veeleer beeldde

niet de aanbidding

er,

men

die

Germaansche mythologie overnam, en voorts werd geheel

een heirleger van reuzen geacht

terrein.

Om

vereering van „Vrouwe-Avontuur."

de

deswege,

om

hulpe

kon

doeltreffender

den Heere

bij

men

dat

zijn

God, In den grond

zaak was deze vereering van „Vrouwe-Avontuur" dus feitelijk een met de vereering van het Noodlot en de Fortuin, die uit de klassieke wereld tot ons was overgekomen. In het Nootlot vereerde men een on-

der

J^,

macht,

geziene

waar God

die

zelf zich

aller

dingen

Noodlot. Integendeel de Fortuin

Noodlot de vereering van toch

loop,

buiten

God om, bepaald

had, en

naar moest voegen. En wel was de Fortuin niet het

een

was de vereering van den

gril, gelijk

ook de Fortuin was bedoeld

als een

het

Maar

ijzeren noodzakelijkheid aanduidde.

geheimzinnige macht buiten

God, waar God geen zeggen over had, en waartegen God ons niet kon be-

schermen. <'

Noodlot.

Fortuin en Avontuur waren dus slechts drie vormen

voor één zelfde gedachte, de gedachte namelijk, dat

er

buiten

en

hoven

God een soort geheimzinnige macht in het heelal bestond, waardoor ons leven beheerscht werd, Deze onderstelling nu moest er vanzelf toe leiden,

om

zekerere

prikkelen.

zucht

naar het

zich

op

te

hun

lot

over zich lieten komen, en in nood

hun God wierpen. Maar naast deze

op,

te

Men kreeg tweeërlei soort van menschen. Menschen van gewonen

slag en zonder moed, die lijdelijk

lieden

ongewone, vreemde en onverklaarbare

het

geslacht der

kwam

avonturiers, die den

wagen, met den gewonen gang van het leven

een ander slag van

moed hadden om te

overmoed zich de gunst van „Vrouwe-Avontuur" zochten Deze dienst van „Vrouwe-Avontuur"

nam nu

alles

breken, en door hun te

allengs allerlei

verzekeren.

vormen

aan,

en doorliep daarbij in hoofdzaak drie stadiën. Eerst het tijdperk, waarin de ongebreidelde energie en de overmoedige wil op wild avontuur uitging

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 528

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's