E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 617
Derde deel
XXXVI. HOOFDSTUK
ZOND.
ondenkbaar. Hij kon
dit
schap met
toen geen enkel oogenblik van de gemeen-
zicli
God vervreemden. Zyn
zijn
619
VI.
was vanzelf een leven
leven
in
gemeenschap met den alomtegenwoordigen en alwetenden God. Maar
de
zóó treedt de zonde niet
een persoonlijk bestaan, Jat
krijgt
met
vervreemdt van
in, of hij
God
zijn
dering
Regel
verkeert.
dit
oogenblik af
de gemeenschap met
dat
dat
is,
Van
op zichzelf
hij
wustzijn buiten zijn
God
En
afglijdt.
God,
zijn
het dus slechts
is
denkt zonder
bewustzijn
zijn
w.
d.
z.
bij
uitzon-'^
terugkeert.
God, en
in zijn be-
dan den weg voor de leugen
op dien boozen, hellenden weg, dat
is
hy
gemeenschap
in de gestadige
in zijn
bestaat. Dit opent
nu omdat
juist
God
zijn
leeft,
en voor alle valschheid, en het
boren wordt,
meer
niet
hij
vervreemding van God alle leugen ge-
uit de
het volkomen natuurlijk, dat de bestrijding van de leugen
is
gezocht wordt; in het terugbrengen van den mensch tot de gemeenschap met
Iemand
God.
dwongen een oogenblik
uit
om
wordt
die geroepen
een eed
vervreemding van God
zijn
een oogenblik in de gemeenschap met God terug
ook
zweren, wordt ge-
te
uit te gaan,
^
en
Vandaar dan
te keeren.
God nu reeds op aarde door de Overheid, en eens eeuwiglijk den
dcit
meineed, zoo zwaar ring" afleggen,
is,
Immers een meineed met bewustzijn,
straft.
opzettelijk en
in
een „eed van verkla-
men
terwijl
in de tegen-
woordigheid en in de gemeenschap met een alwetend God geplaatst wordt de booze duivelsche kracht in zich ontwikkelen
Gods
steit
macht
in, zijn
die
machtiger dan de eed
de
majesteit
om
is
er niet;
daarom echter
Juist
is
de hoogste
omdat we
den eed voor
in en door
van God zelven geplaatst worden. Wie de onheilige macht
daartegen in te gaan die
is
dan ook niet meer
is
leugen uitkomt en de waarheid
zijn
loch tegen die maje-
tegen de leugen kan overgesteld worden. Sterker, krachtiger
of
bezit,
om
voordeelige leugen te handhaven. De eed
hem
te stuiten tenzij
achterhaalt.
om aan
het zoo volstrekt ongeoorloofd,
dit
hoog-
ste redmiddel door lichtvaardig gebruik, zijn hooge en heilige beteekenis te lei
ontnemen. Wie zich aan het zweren en afleggen van den eed aangelegenheden went, gevoelt er
genoegzaam
de
uit
droeve
personen, die den eed in
historie
alles te
de
eed
men
meer, en heeft
den eed sterkst
zich
king
gedood.
werkt in
bij
buiten
van den meineed bekend, hoe
leste in
is
de eed geen eed
juist door zijn onvoorzichtig gebruik, de
Het
is
wie het
mee als met een medicijn, nog nimmer gebruikte, maar
er
Het wordt dan
is
juist
den waan verkeerden, als
God om. Dan echter
gewone leven aan wenden,
het
verloor.
geheel
in aller-
minder de kracht van, en het
pas brachten, en als het ware den eed
hun gewone leven opnamen, ten
ging ook
er
bij
al
„een
ijdellijk
werking van
dat het snelst en bij
personen, die
bijna alle kracht en uitwer-
gebruik van den
Naam
des
"^
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's