GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 407

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 407

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

XV.

HOOFDSTUK

395

II.

En zoo hangen dan deze twee onlosmakelijk saam. Uit vrije erbarming nam hij onze schuld op zich; en om onze schuld werkelijk te kunnen dragen moest

Op

onze

hij

aannemen onze menschelijke natuur.

natuur

na

rust

den

val

in

het

paradijs

de toorn Gods.

Daarvan getuigt de klager in Psalm XC: ,,Wij vergaan door uw toorn en door uwe grimmigheid worden wij verschrikt"; wat in dezen Psalm juist van onze natuur gezegd wordt. „Van nature", roept ook de Apostel, „worden we als kinderen des toorns geboren". Deze toorn is bij God den Heere heel anders en veel ontzaglijker dan ons, menschen.

bij

beweging onzes gemoeds, waardoor we tegen iets, dat ons hindert, en kwaad dunkt, met al de spanning van ons bloed ingaan, om het met woord en daad te vernietigen, te bestraffen of te stuiten. Vandaar dat in ons de toorn billijk of onbillijk ontstoken kan zijn. Onbillijk, als wat ons in vlam zet zondige geprikkeldheid of ons

Bij

baatzucht

wat

is

is.

toorn een

Billijk

heftige

daarentegen

laag, verachtelijk en

gemeen

is.

als

de gloed

in

ons ontbrandt tegen

In dien laatsten zin

is

toorn dus het

kunnen berusten in de openbaring der ongerechtigheid; er door geprikkeld worden; er tegen ingaan; en bij die spanning onzer ziele in ons bloed ontstoken te worden en ontstoken in het vuur onzer niet

lijdelijk

lippen.

Deze goede, billijke toorn nu is eenigszins een natuurlijke afschaduwing van wat de toorn eigenlijk in God den Heere is, doch meer dan een zwakke afschaduwing ook niet. Ge moet er namelijk op letten, dat zoodra ge van het Eeuwige Wezen spreekt, er geen ongerechtigheid naast, bij of tegenover Hem openbaar kan worden, of Hij als Schepper moet zelf die ongerechtigheid dragen. Kaïn heeft Abel niet kunnen vermoorden dan met kracht die God zelf op dat oogenblik in hem onderhouden moest. Een zondaar loopt om te zondigen niet uit de Schepping weg, om nu ergens buiten de Schepping

Gods en niet.

om zijn euveldaad te volvoeren. Dat kan hij zondaren geldt het: In Hem leven zij en bewegen zij Van oogenblik tot oogenblik is het God, die ze met zijn

buiten den Heere

Ook van

alle

zich en zijn ze.

almachtige hand draagt; die al hun kracht in hen ophoudt; die ze denkvermogen en zinnensmacht geeft; en ook bij het volvoeren, doen ze hun kwaad met een macht die Godes is. Alle kwaad wordt bedreven voor Gods aangezicht; met goed, dat Hij gaf; als in de eigen hand Gods,

waarmee Hij alle natuur draagt. Onder menschen komt het soms

voor,

dat

men gruwelen

bedrijft

in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 407

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's