GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 478

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 478

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

480 uitbreking

in

XXXIVa. hoofdstuk

ongerechtigheid aangrijpt. Zelfs nu nog steunt de valsche

inbeelding van eigen braafheid, die ge lijken wereldiing vir.dt, hoofdzakelijk

'

ben toch geen

IV.

men

op de

Men

Tien geboden.

zegt: „Ik

ben geen echtbreker, ik heb geen moord begaan,"

dief, ik

en juist omdat

zoo menig onbekeerden fatsoen-

bij

Wet niet op die grove wijze schond, acht men Wet gerechtvaardigd. Op het Tiende gebod let Of liever nog men zegt: „Daar kan ik niets aan

de

zich door en tegenover de

men dan

meestal

niet.

komen

doen. Booze gedachten

kunnen we dan ook geven.

gelijk

dan den Heidelberger volkomen

niet anders doen,

standpunt

Zijn

vanzelf in mij op." Alles wel overwogen,

is

dan dat van Luthers

practisch juister

mag toegerekend; maar toch

Catechismus. Iets wat Luther wel niet

dank-

baar als een sjhrede voorwaarts, als zuiverder, en dus als beter Gerefor-

mag worden

meerd,

op

prijs gesteld.

van wat men pleegt

Dit leidt ons vanzelf tot bespreking ,

geboden wordt. Op de vraag toch, of

wordt

nu ook werkelijk

dit alles

in ligt,

wat

moet

hij

hechtte.

de

:

hier uit de Tien

geboden

zeer onderscheidenlijk ge-

antwoord worden. Toen onze Heiland met de Pharizeën

vond

noemen

de Wet, gelijk die in de uitlegging van den Catechismus

geestelijke kennis ya.n

afgeleidt, er

te

in aanraking

kwam,

een uitlegging van de Tien geboden in zwang, die zich aan de

Wie dus naar

de letter niet overtrad, ging

vrij uit

letter

en gold voor recht-

vaardig, ook al zondigde hij diep en veel tegen den geest der Wet.

Vandaar

Jezus' toornen tegen deze averechtsche uitlegging of eigenlijk mishandeling

van de Wet, waar

hij

dan syn geestelijke uitlegging tegenover

stelde.

De

zinnige gedachte alsof Jezus hiermee bedoelde een nieuwe Evangelische

tegen de

Wet van

ging meer. •'

wet

Sinaï over te stellen, behoeft voor onze lezers geen weerleg-

„G-ij hebt

geleerden er

on-

gehoord, dat van de ouden gezegd

van gemaakt hadden, en volstrekt

is,"

doelt op

wat God

niet op

wat Schrift-

zelf

op Horeb

geordineerd had. De wortel dezer geestelijke kennis, die Jezus bloot legt in de liefde voor God en den naaste, het

door

eerst

Testament

zelf,

God liefhebben met uw gansche

uw vermogen"; uzelven."

is

dan ook geen nieuw

iets.

dat voor

hem werd aangeduid, maar was ontleend aan het Oude met name aan Deut. VI: 5: „Zoo zult gij den Heere uwen hart,

met uw gansche

en aan Lev. XIX: 18: „Gij zult

Twee resumties

in het

uw

Oude Testament,

ziele

en met

al

naaste liefhebben als die

ook aan Jezus tyd-

genooten reeds zoo uitnemend wel als kort summier van de geheele wet be-

kend waren, dat de Wetgeleerde

uit

wat de inhoud der Wet was, hem gaf.

^

En evenzoo

liefde voor

is

Luc

X

:

25

v. v.

op Jezus' vraag aan hem,

letterlijk dit kort

summier ten antwoord

het een geheel onjuiste voorstelling, alsof althans de

den vijand een begrip was, dat aan de wetgeving door Mozes vreemd,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 478

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's