GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 82

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 82

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

70

UW

HOOFDSTUK

IV.

II.

En dat in tweeërlei opzicht: vooreerst doordien waar gij geen zonden in ziet, en die gij acht dat er wel door kunnen, en die God toch zonde noemt. En ten tweede, al de breede reeks van zonden door onderlating, als er allerlei was wat uw hart en tong en hoofd en hand had moeten doen, en ge deedt conscientie herhaalt.

dingen

zooveel

er

zijn,

het niet.

En aan niet,

ook

Dit gaat zelfs

niet in het allergeringste.

Want wel mag

door.

Want zonde zonder

nu kleeft schuld.

alles

dit

God

een kind van

een kind van

bij

zeggen, dat

schuld

zijn

al

is

er

God

zonden ver-

onwaar wat Rome beweert en velen gedachteloos nazeggen, dat ook een kind van God nog wel straf zou lijden. Zulk zeggen richt de aflaat weer op, en is volstrekt ondragelijk. Een verzoend persoon kan geen straf meer lijden. Zoo min nu als eeuwig. Alle lijden zoend

en het

zijn,

voor hem

is

beproeving of kastijding. Maar, en

is

vergeet

dit

men

vaak,

daarom kleeft ook aan zijn zonde nog wel terdege schuld. Onze ouden noemden dat „schuld die stikt," omdat ze niet uit kan werken. Dat belet de Immanuël haar. Maar schuld is ze niettemin. Vandaar dan de zelfaanklacht, en vandaar dan tevens dat een kind van God in zijn lijden zoo vaak buiten het geloof raakt en zijn lijden weer als straf gaat voelen.

Die schuld, die aan

alle

zonde

kleeft,

zelfs

is

zoo doordringend en

onuitwischbaar, dat reeds ééne kleine zonde door haar inklevende schuld heel een leven van heiligheid ontmunten zou.

wat niet kan, we weten het wel. maar stel het eens; en iemand die zeventig jaren oud geworden, al de dagen zijns levens in volkomen zuiverheid en onzondigheid had gewandeld, maar één enkele maal één kleine leugen had gezegd, en die ondenkbaar vrome man zou door die ééne leugen toch voor eeuwig gemoord

Denk

denk

u,

u

liggen.

„Die aan

al

alle

de wet volbrengt, maar struikelt

geboden."

,,

Vervloekt

wie

is

gebod,

één

in

niet

blijft

in

al

is

schuldig

wat de wet

vraagt!"

Hecht

dan

ook

„kleine" zonden.

niet

Want

verraadt en Petrus die

zwaar. Zoo

zeer aan

duidelijk,

Rechter", vellen,

het verschil

hem

en het

gelijk

de

tusschen ,,groote" en

verloochent, zondigen beiden,

ook nu nog moord erger dan

dan wellustzonden buiten

lijker

ook

is

te

ongetwijfeld bestaat dat verschil. Judas die Jezus

lot

echt.

En de

diefstal,

toemetende schrikkelijker straf

zegt, bij

niet

even

Heilige Schrift leert ons dan

der volken toont ons,

Catechismus

maar

echtbreuk gruwe-

dat

de

„rechtvaardige

„een rechtvaardig" oordeel zal

meerdere schriklijkheid van zonde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's