GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 135

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 135

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG zich in de war heeft woordeke oudtijds en

Duitsch vertaalde,

lette

er

namelijk op, dat dit

de dagen toen Datheen den Catechismus uit het anders beteekende dan tegenwoordig. Nu beduidt

in

iets

meen wat

alzoo bedoeld

ste

Men

laten brengen.

123

I.

ik zeg, dat het meenens bij woorden zoo gezegd wordt, maar ook waarlijk

„oprecht", dat ik slechts in

HOOFDSTUK

VII.

eerste plaats:

is.

Destijds

echt, waarachtig.

mij in

is,

en niet

mijn binnen-

daarentegen beteekende „oprecht" in de Oprecht goud was echt goud. Oprechte

wijn echie wijn. Oprechte Haarlemmer olie noemt

men

zelfs nu nog echte Haarlemsche Courant" heeft nooit bedoeld, dat deze courant meende wat ze zeide, maar alleen

van dien naam. En de

olie

titel

van

„Oprechte

dat het niet de nagednikte, maar de echte en oorspronkelijke was.

Een

,,

oprecht" geloof beduidde daarom ook oudtijds niet allereerst, dat

mijn geloof niet voorgewend maar meenens was.

Neen, maar

dit

heel

andere, dat mijn geloof van den echten gouden, van onvervalschten oor-

sprong, wezenlijk door

God gewrocht was i). uit. Want als

Zoo komen de woorden dan ook

er sprake is van ingevan een zaak waarbij de mensch lijdelijk is, ,,hoe zou het daar kunnen afhangen van wat ik al dan niet meen?" Besluit men daarentegen, dat ,, oprecht geloof" hier is: „geloof van echten oorsprong", dan loopt alles gezond. Het is dan een lijdelijk iets, dat de mensch onderlijfd

worden,"

d.

,,

i.

gaat, en de keur staat niet aan hem,

maar hangt aan de zaak

die in

hem

gewrocht wordt.

Want wel staat er bij

hangt,

maar

staat er niet als als

bij:

,,en

al

zijne

hulpmiddel voor ons,

wel het echte goud

weldaden aannemen"; maar dit weer wel aan den mensch

teeken, dat het nu toch

om

te

toetsen, of het geloof in ons

is.

Echt geloof is aannemend van aard, wil de Catechismus zeggen, en wel aannemend van aard voor alles wat uit Immanuel komt, d. i. voor alle gave Christi.

Het beduidt dus

niet,

dat er geen geloof zou

allerlei

schittering zijn van

en

geloof wordt gedoopt

dit

heiligheid, in

maar

zijn,

alleen

dit:

of er moest reeds

Als er geloof

de gave Christi, dan zuigt het die

is,

in,

spons het water. Verkoopt nu iemand mij voor een spons een vezelig voorwerp, maar dat blijkt geen water aan te nemen, dan breng ik het gekochte terug, en zeg: Dat is geen echte spons, want die zuigt geen water in. gelijk een

.

En evenzoo nu, als iemand zegt: Daar is geloof. En wat hij geloof noemt doop ik in de gave Christi, en het neemt die niet op, maar laat ^)

In

het oorspronkelijke Duitsch staat dan ook „door een

waar geloof!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 135

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's