GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 567

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 567

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

XXXV. HOOFDSTUK

ZOND.

van wat

in

de

toen

Christus

Christus

komen

zijn

en verviel

zou,

scheurde, en heel de Tempel werd verwoest.

maar met één

monieele als zoodanig waarde toe

van Galatië ten

dus en moest ophouden,

gebracht had. Vandaar dat het voorhangsel

offer

kent de Heere Jezus ook

569

III.

ernstigste, dat

;

en

-.

En wat alles afdoet, nergens woord,

enkel

aan

het

cere-

waarschuwt de kerken

zijn apostel

weer onder dien

ze zich toch niet

cere-

monieelen dienst der schaduwen zullen laten vangen.

Hiermee

is

noch smakeloosheid

natuurlijk

noch slordig en on-

bepleit,

we voor onszelven of saam bidden, alleen of met anderen Gode lofzingen. het Woord of de Sacramenten bedienen, mag de vorm u niet afleiden, maar raag evenmin de vormeloosoptreden

ordelijk

goedgepraat.

Het lichaam moet de

heid u aanstoot geven.

ook in het

ziel

heilige die-

nen, en het ideaal wordt ook hier dan pas bereikt, als de actie

lichaam harmonisch aan de actie van de

volkomen

dat

toe,

hij die

toegeven

aan subjectieve wilkeur. Maar

voorgaat, noch

God en

dat

>

om hem

die zich bij

dit

verzamelen, te veel

moet de

alles

het eenig wezenlijke blijven en

mag

geestelijke

vorm

de

anders dan de natuurlijke, symmetrische en harmonische uitdruk-

king van die actie der buigen

ziel

zij

we

de stichting verhoogd wordt,

zijn,

zoo noch

nooit

van het

beantwoordt. Ook geven

ziel

zekere vaste usantie hierin ten goede werkt, en

waar de geloovigen saam vergaderd

actie tusschen

"^

Als

,of

wat ook. of

lijke verrichting

dienst

van God

die

Hem

in

waarde

niet een soort aparte eere-dienst,

poging

kennen,

te

om

knie-

zou, en reeds als werktuig-

bezitten, gaat in tesfen het

heel ons leven, door heel onzen persoon,

en elke

toe

is

kon

Te denken dat ons vasten, dat ons

Gode behagen

zichzelf

waardij

De

gebracht;

ziel zijn.

Tweede Gebod.

maar een

.,

dienst

moet worden

toe-

aan den vorm zekere op zichzelf staande

maakt scheiding tusschen onzen

eere-dienst

en

onzen doorgaanden dienst van God, alsof knielen en bidden en lofzingen bij

God hooger waardij zou

uiting

van ons

leven.

bezitten,

dan

Hem

te

dienen in geheel de

Dat we óók moeten bidden, óók moeten knielen,

óók moeten lofzingen, en óók

zijn heilig

Sacrament moeten gebruiken, deswege onmisbaar,

hangt met den aard van onze natuur saam, en

is

maar

waarlyk

alleen

voor zooverre

Beeld Gods in

zijn

is

deze

eere-dienst

religie, als

het

kind er door tot uiting komt.

Op dat ééne komt het dus altoos weer neer Gij zult u geen Beeld van God maken, maar zelf het Beeld van God zijn, en voorzoover ge dit niet meer zelf zijt, het door het geloof in Christus zoeken. Immers de zonde van Aaron in de woestijn en van Jerobeam, den zoon van Nebat, te Dan en Bethel, was volstrekt niet, dat zij een afgod opstelden. Integendeel, zij bedoelden Jehovah te dienen. Hem alleen. Had men Aaron gevraagd :

'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 567

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's