E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 402
Derde deel
?
ZOND. XXXIII.
404
weg
godgeleerden veelal den tweeden
onder de vromen bijna altoos of
HOOFDSTUK
volgen. Gevolg hiervan
bijna nooit hoort vragen, of
bekeerd
hij
terwijl
is;
II.
iemand
omgekeerd
men
dat
is,
iveder geboren,
maar
in de leerstellige studiën
de wedergeboorte aldoor steeds breeder plaats innam. Dit onderscheid gaat
men onder
zelfs zóó sterk door, dat
het volk, als
oorzaak wil doordringen, nog wel zegt:
aan hem gebeurd", maar zoogoed
men dan
tot de diepere
„Hij is veranderd" of „er
als nooit rechtuit vraagt
:
is iets-
Is hij iceder-
geboren Hierin nu ligt niets vreemds. Het in
"^
den omgang met
wat voor het
zijn broeders
is
toch volkomen natuurlijk, dat
en vrienden bijna uitsluitend rekent met
oog waarneembaar
geestelijk
men
is,
of althans schijnt te zijn.
Wie een boomgaard koopt of huurt, vraagt ook niet, of er allicht in den bodem allerlei zaadjes van vruchtboomen verscholen liggen, noch zelfshoe en door wien de vruchtboomen geënt zijn, maar beziet de boomen, of nu waarlijk goede vruchtboomen
ze
zijn,
dooreen opbrachten en regelt daarnaar gaat een
boomkweeker
dem, onderzoekt zijn, of ze
een boomgaard vrucht,
legt
u nu
om hem
wel terdege op den bo-
waar de boomen geënt
bij
den akker
En komt
af te vragen, hoe toch eigenlijk zulk
aangelegd en wierd wat die
is
maar uit,
dit stekje,
ziet na,
jaren
Maar zoo
gedekt of aan den wind blootstaan, en zooveel meer.
ge nu tot den boomkweeker,
de
vijf
koop- of huurprijs.
niet te werk. Hij toch let
kenner de soorten,
als
rekent na wat ze in
zijn
is,
dan begint
die eerst braak lag of
hij
niet
bij
weiland was, en
hoe in dezen akker eerst het stekje gepoot werd, hoe later
dat wild was,
is
mest, verzorgd en besnoeid
en op wat wijs het toen gedekt,
geënt,
geworden,
is
om
ge-
het vruchthout het rijkst te
laten uitschieten en den oogst zoo overvloedig te maken.
En
ditzelfde onderscheid gaat
leeren
wil
geestelijk
ten
oog
einde te
mij heen
zien.
in
al
te zien,
te doen,
dan met een
en met een geestelijk oor
te luisteren
dan, daarop afgaande, naar een oordeel der
broederen
zulke
Maar word
om
en
ik geroepen,
zusteren waarlijk bekeerde
om,
het verloop van den geestelijken
^
metterwoon
ontdekken, welke teekenen en vruchten van „nieuwigheid
des levens" er zijn; de,
heb ik niet anders
kennen, dan
om
hier door. Als ik mij
en van lieverlee den kring mijner geestelijke broede-
in een dorp vestig,
ren
nu ook
lief-
menschen
gelijk in deze artikelen, de planting
boomgaard
uit te leggen,
dan moet
te
en bij
begonnen, en op het voetspoor der Heilige Schrift teruggegaan op de wedergeboorte. Zoo kan dan ook in deze toelichting van de Bekeering eerst sprake komen, als eerst het stuk der Wedergeboorte in helder
het begin
licht gesteld.
Met
dit laatste
wordt derhalve aangevangen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's