GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 257

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 257

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG die

booswicht, die op

door

hij

Men

245

VI.

niet langer leven kon,

hij

er hier een tweede,

is

HOOFDSTUK

Raad aan dezen mensch 34 jaren levens had toegemeten, maar nu sterven moest. En ten andere

zijn

in

zoodat

X.

bijkomende of ondergeschikte oorzaak, t. w. in den aan dezen mensch het gif toediende, waar-

dit tijdstip

stierf.

vat dus aanstonds, dat met deze „tweede oorzaken" bedoeld zijn

wilsdaden van het schepsel. Bij deze schepselen denken we uitsluitend aan engelen en menschen. Zonder toch te willen ontkennen, dat ook een tijger die op den weg iemand bespringt en uiteenscheurt en zijn bloed zuipt, tot op zekere hoogte een tweede oorzaak kan zijn, weten wij te 6,e

weinig van de beteekenis, die de wil rekenen.

een wil

Hem

het dier heeft,

bij

om

hiermede

te

Van den engel en den mensch is het ons geopenbaard, dat zij van God ontvingen, en door dezen wil een tweede oorzaak, onder

den Hoofdbewerker aller dingen, in het leven kunnen roepen. Alle dingen die op den Christus gekomen zijn, zijn op hem gekomen naar den bepaalden raad en voorkennisse Gods, maar dit neemt niet weg, dat ook Pilatus en Herodes bedacht hebben deze dingen tegen Gods heilig kind te doen. En wat in dien zin van den mensch geldt, als

geldt ook van de engelen, met

we

lezen

optreedt,

gedurig

om

beproeven

in

name van de

en zoo

de Heilige Schrift, dat Satan als tweede oorzaak

in

een mensch

te verleiden,

plagen of aan

te

te

porren en

te

eenig kwaad.

Dit nu doet de vraag rijzen, hoe Drieërlei

gevallen engelen,

weg

we

ons

dit

slaan de kinderen der menschen

Vooreerst zijn

er,

hebben voor bij

te

stellen.

deze verklaring

in.

die Gods raad en welbehagen, Gods bestel en voor-

zienigheid eenvoudig prijsgeven, en de eigenlijke handeling haar oorsprong laten

nemen

in

's

menschen

vrijen wil. Zij

God

stellen

en mensch tegen

elkander over. Beschouwen den mensch en den Satan als vrije personen, die

zelfstandig bestaan, en allerlei dingen

denken zich nu God den Heere

uitvoeren.

En

Wezen, dat van

alle

bedenken

als een hoogheilig

en

deze menschelijke en duivelsche handelingen kennis neemt; inziet welke

gevaren er

kwaad

te

uit

zouden voortkomen; en nu tusschenbeide treedt om

alle

beteugelen en te regelen.

Sommigen, nog

iets

godvruchtiger

dan

spreken daarbij gebrekkiglijk van toelating.

deze

Ook

Pelagiaansche zij

geesten,

achten wel, dat de

handeling en de daad van den mensch en van Satan uitgaan, maar zeggen, dat God, die alwetend is, dit alles voorzien heeft, en nu vooraf bij zich

deze handelingen en daden Hij zou van Hij zou beletten. Wat Hij dan toelaat, laat Hij naar het oordeel van deze lieden toe, met een goddelijke bedoeling, zelven besloten heeft, hoeveel van

toelaten en hoeveel

er

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 257

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's