GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 27

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

kerken

lijke

voor,

XXVII. HOOFDSTUK

met name

bij

29

IV.

de Koptische Christenen en

andere

bij

kerken in Abyssinië.

De besnijdenis

dus een tamelijk algemeen verbreide maatregel, die

is

Amerika, Europa en

in Azië, Afrika,

op enkele Zuidzee-

zelfs in Australië

En niet slechts thans is dit zoo, maar het was evenzoo in oude dagen. Van de Filestijnen wordt met namen, en bij wijze van uitzondering gezegd, dat ze onbesneden waren, maar de besnijdenis

eilanden

in

gebruik

was van oudsher

men

is.

in

zwang

bij

de Egyptenaren,

langs de kust van Azië en ten deele

tot in

bij

tal

van volksstam-

het hart van dat we-

relddeel.

Natuurlijk hadden alle deze volken niet het Sacrament van de Besnijdenis

maar wel en die er

de lichamelijke operatie, waarin de Besnijdenis feitelijk bestaat, alle

bij

deze volken op neerkwam, dat de voorhuid of alleen wierd

of geheel wierd weggesneden.

doorgesneden,

En een voorgoed moet dus

gebroken met de geheel onhoudbare voorstelling, alsof er, blik,

dat

God aan Abraham

Besnijdenis

sprake

vernam,

waain

de Heere

bij

tot

op het oogen-'

de Besnijdenis beval, nooit en nergers van

ware geweest en alsof Abraham toen voor het eerst

eigenlijk

deze daad der Besnijdenis bestond. Gelijk God

de instelling van den heiligen Doop niet iets nieuws instelde

maar een bestaande en algemeen bekende gewoonte, in zijn heilige ordinanen bij de instelling van het heilig Avondmaal, niet een geheel tie opnam ;

maar op een eeuwenoude instelling een geheel nieuw stempel drukte; zoo ook ging het met de Besnijdenis toe. Als operatie was ze sinds lang bekend en in vrij uitgebreid gebruik, en het was deze bekende acte, die God de Heere nu overnam en in zijn heiligen nieuwe zaak invoerde,

dienst invoerde.

Maar wel verre van hierdoor in belangrijkheid te dalen, wint ze er door aan beteekenis, vooral met het oog op den Kinderdoop. Men wete namelijk,

dat de instelling die

God de Heere voor de Besnijdenis

belangrijke punten afweek van hetgeen destijds als in

gewoonte

gold. In

Egypte

b.

v.

bij

wierd niet elk

naren

niet

man

uit het volk,

deze operatie wierd

aan de kleine kinderkens, maar eerst

toegediend; gelijk nog heden ten dage de

bij

natuurlijk.

Een pas geboren wicht

te

niet tot de

bereikt.

En

dit

zoo gevoelig en overteeder, dat

nature zekeren tegenzin heeft te overwinnen,

wicht tot een bloedige operatie over

wachten ?

is

ontwikkeling

Mahomedanen vaak is

maar

een punt

de Egypte-

bij

rijper

Besnijdenis overgaan, eer de leeftijd van 12 a 13 jaren

men van

op twee

de volken van rondsom

hoofdzaak alleen de priesterkaste besneden. En ten tweede

voor ons van het hoogste gewicht

is

gaf,

gaan.

Waarom

om bij zou

een zoo jong

men ook

niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's