E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 48
Derde deel
kan dat toe
XXVII. HOOFDSTUK VIL
ZOND.
50
De Doop komt als Verbondszegel alleen aan de kinderkens die in het Verbond staan, als uitwendige bondelingen door
niet.
van hen,
de kerk erkend worden, en alzoo als geloovigen voorkomen. Niet alsof het gede
loof in
de
kinderkens uit het geloof der ouders zou voortkomen, want
van het geloofsvermogen
inplanting
maar omdat het God
X
bijna
altoos
te
omdat
reeds werkte, en ook
heeft, de
beliefd
geslachten
uit
een vrijmachtige daad Gods;
is
voorwerpen
zijner uitverkiezing
doen geboren worden, waarin het geloof
Hij zich
ouders meestal als instrument bedient,
van de geloofswerkzaamheid
om
kens, door een Christelijke opvoeding, tot uiting te brengen. tot op zekere hoogte <^
voor de
kerk
is,
hun kinderkens van den
zelve
dat
stelling,
is
Men kan dus
wel zeggen, dat het geloof der ouders een aanwijzing
om
de aanwezigheid van het geloofsvermogen ook in
maar dit neemt niet weg, dat de bediening Doop nooit anders rusten kan dan op de onder-,
te onderstellen,
heiligen
in het te
doopen kind
zelf het ingeplante
op eene voor ons verborgene wijze, reeds aanwezig Dit
in de
het geloofsvermogen der kinder-
het cardinale punt, waar het
bij
geloofsvermogen,
is.
den Kinderdoop op aankomt.
Moeten onze kinderkens beschouwd worden, als in zonden ontvangen en geboren, maar in wie reeds een genadewerk Gods mag ondersteld worden,
t;
dan moeten ze gedoopt, en anders moet de Doop onzer kinderkens nageMen ziet dan ook aan de kerkelijke ontwikkeling in Amerika, dat
laten.
feitelijk
het niet
van een genadewerk in het kindeke de
onderstellen
geloovigen metterdaad tot afschaffing en vernieling van den Kinderdoop leidde.
"
Terwijl
meer dan een
toch 2
der
gezamenlijke' Gereformeerde kerken aldaar niet
millioen
Baptistengemeenten, terwijl
de
die
Methodisten,
leden
bedraagt
tellen,
den Kinderdoop die
het aantal leden der
bestrijden,
hem nog wel
bijhouden,
reeds
4
millioen;
maar toch onder-
mijnen, insgelijks reeds tot een ledental van 4 millioen klimmen.
Ten betooge nu dat de Gereformeerde kerken en de Gereformeerde godgeleerden in hun bloeitijd metterdaad bij den Kinderdoop in het te doopen kind een voorafgaand genadewerk Gods onderstelden, verwyzen we in de eerste plaats naar het Doopsformulier.
Het duidelijkst spreekt ons Doopsformulier zich .
die tot
den vader gericht wordt.
Nu
lette
men
er
uit in de eerste vraag,
wel op, dat de kerk hier
spreekt, en wel een Gereformeerde kerk, gelijk die behoort te wezen.
toegesproken zijn
De
vader treedt hier dus op, als iemand die op belijdenis van
Heere en Heiland reeds
de kerk spreekt
hem
geloovigen zijn en in
tot het heilig
Avondmaal
is
toegelaten; en
aan, wel wetende, dat er ook hypocrieten onder de
hem
natuurlijk een waarachtig geloovige onderstel-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
![E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 48](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno-toelichting-op-den-heidelbergschen-catechismus/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's