GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 407

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 407

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXXIII.

En

nu komt ook, en

ditzelfde

sprake

als er

ik

zijn

voltooiing

eerst

dit

nemen, en zoo opgevat hij

naar lichaam en

zin, in

aanmerking

mensch. Ook dan toch

nieiitven

kan

tweeërlei zin opvatten. Ik

als

zijn,

409

II.

nog veel sterker

in

van het ontstaan van den

is

kan

HOOFDSTUK

óf dezen nieuv^en

zal deze

mensch

nieuwe mensch er dan

God

geheel nieuw voor zijn

ziel

geboren wordt voor de wereld, en als een nieuw kindeke der

hij

melk deelachtig kan

Dan

is.

saam met de bekeering. Maar

valt het

kunstig borduursel weeft, en dan natuurlijk

zijn

het ontstaan van den nieuwen

mensch nog

het van de geestelijke ontvangenis

mensch

af.

ontstaan

heerlijkheid

uitkomen

ligt in zijn

is

zin

spreekt.

van de wedergeboorte

Schrift

in

Als Jezus tot Nicodemus zegt: „Wie niet wederge-

kan het Koninkrijk van God

is,

eerst een feit zijn, als de

zal

ingegaan.

nu maakt dat ook de Heilige

velerlei

Het verder ontstaan van den

kind van God. En het volkomen

als

van den nieuwen mensch

zijn

ligt-"

achter de bekeering, en rekent

Het eerste ontstaan van den nieuwen

ligt in zijn geestelijke ontvangenis.

nieuwen mensch

boren

eindelijk

ook nog verder teruggaan, tot in die verborgen diepte des levens,

ik

waar God de Heere

Dit

in

nemen

de heerlijkheid zal staan. Maar ik kan dezen nieuwen mensch ook zooals

'

in

niet eens zien/'

dan

blijkt uit dit

zeggen, dat Jezus daar wedergeboorte bedoelt, als iets dat aan de bekee-

want bekeering

ring voorafgaat;

en

wie

ziet,

Woord van God, dan

het levende

door

mede

dachte

nog niet eens

kan

er zich

ook niet naar

Spreekt daarentegen de apostel Petrus van een wedergeboren

toekeeren. zijn

Koninkrijk

dit

ingaan in het Koninkrijk der hemelen

is

eerst

nu

echter

aan

wordt

Heere

de

de ge-

die verdere ontplooiing van ons innerlijk wezen,

bewerkt

die

speelt hierin althans

door

Jezus

prediking

de

zich

slechts

Daar

van het Woord.

eenmaal,

rechtstreeks,

en

met name, en dat wel tegenover Nicodemus, over de wedergeboorte

heeft

het woord wedergeboorte toen op Jezus' lippen zeer

stel-

uitgelaten,

en

lig

sloeg op de eerste daad van de inplanting des nieuwen levens, gaan

we

het veiligst en

Wedergeboorte,

en de zelf

in

die

gene die

meer

uitlegde, toen

uit

hij

hij

wordt,

we

de uitdrukking

opzettelijk bezigen in

den

zin,

waarin Jezus

sprak van den wind des Geestes, dien ge niet

komt, noch waar

God geboren wordt.

wedergeboorte

voltooid

veel verwarring, zoo

onderscheiding van de Bekeering, en de Heiligmaking

Verheerlijking,

weet van waar

deze

voorkomen we

We

hij

henengaat, en dat alzoo

vergeten dan daarom wel

is de-

niet,

dat

zich ook verder uitstrekt en eerst in de eeuwigheid

maar de nieuwe mensch

wedergeboorte ontstaan.

is

er

dan

toch. Hij

is

door de

'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 407

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's