GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 376

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 376

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

364

XIV.

Ruyter en Napoleon, zoo wilde

HOOFDSTUK

men ook

I.

een leven van Jezus voor zich

had immers geleefd. Eilieve, waarom kon dit zijn leven dan niet beschreven worden ? En indien dit kon, wat had men dan met die vreemde voorstelling van „tweeërlei staat, van „vernedering" en verhooging" nog van doen ? Immers in dit leven van Jezus zou alles voorkomen, wat anders bij gelegenheid van den tweeërlei staat te pas kwam. En, ge geeft toe, dan klonk „een leven van Jezus" veel verstaanbaarder en bracht den Middelaar meer onder ons bereik. toen de In die pogingen om „een leven van Jezus" te geven, zijn ketters voorgegaan. Men heugt zich nog, wat schrik Strauss' „Leven van Jezus" in de gemoederen wierp. En trouwe, vrome Christenen, die het niet dulden konden, dat er op zulk een manier over hun Heiland gelevens van Jezus" schreven wierd, plaatsten er toen hunnerzijds allerlei tegenover; boeken, waar soms wonder veel schoons in te genieten viel; hebben.

Ook

Jezus

,,

,,

maar

die

toch

alle,

het beste niet uitgezonderd,

mislukking waren, en nimmer het

licht

een

misgreep

hadden moeten

zien.

en

een

De apolo-

getische school, die een tijdlang te Utrecht bloeide, wierd ook hierin een

van haar gemis aan tact, en zeer stellig zouden Van Oosterzee's beste vrienden van achteren niets liever wenschen, dan dat de moeite en de arbeid, aan zijn ,, Leven van Jezus" te koste gelegd, in gansch ander spoor geleid en in het aloude kader onzer Christelijke belijdenis gevoegd ware. Onze vaderen hebben nooit iets van deze levens van Jezus" willen weten. Ze doorzagen uitnemend wel, hoe de vier Evangeliën in hun onderscheiding en saamvoeging een zonderling kunststuk van den Heiligen Geest zijn, en dat het nooit aan eenig mensch gelukken zal, een zuiverder beeld van den Christus op te vangen, dan vanzelf in de ziel van Gods kind ontstaat, zoo het deze vier Evangeliën hun lichtstraal in zijn binnenste werpen laat. Wie zich aan een „leven van Jezus" durft wagen, doet daarmee feitelijk het mysterie van zijn persoonlijkheid te niet. Bij een mensch als andere menschen, dan loont het de moeite ja, om al zijn gangen en wegen na te speuren; hem te beluisteren in zijn geheimen omgang; zijn verborgen briefwisseling te bespieden; en na al deze gegevens verzameld te hebben, zich een voorstelling te maken, hoe zijn karakter gevormd wierd en zich ontwikkelde; welke invloeden beslissend op hem inwerkten, en hoe zich, bij steeds dieper onderzoek, al meer heel het geheim van zijn persoonlijkheid ontsluiert. Dan is er in zulk een leven strijd geweest. Inwerking van zonde en overwinning van zonde. En dat alles teekent dan uw pen, en uw schets poogt het leven weer te geven. En zulk een leven tot in zijn diepste schuilhoeken nagespeurd en uit den wortel verklaard, heet een biographie. slachtoffer

,,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 376

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's