GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 340

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 340

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

328

HOOFDSTUK

XII.

VIII.

Woord en door de gelijkmaking van de verWoords, ontstaat nu die organische eenheid van het lichaam, waar door de verlosten saam zijn „vervulling" of pleroom worden, en hij hun Hoofd is. Nu bestaat het verschil tusschen een Koning en een Hoofd hierin, dat ook wel het Hoofd schikt en richt en stuurt, maar inwendig, terwijl een Koning bestuurt uitwendig door de wet en door het geweld. Hoe nauw beiden dus ook aan elkaar raken, toch duiden beiden iets wezenlijks onderscheidens uit. Als Koning is de Middelaar gezalfd over Sion en regeert Hij de kerk als eenheid. Maar als Hoofd is de Middelaar de vleeschwording van het

losten aan het beeld des

aan de gezamenlijke leden des lichaams gegeven, om heel het lichaam in dat lichaam al de leden inwendig te sturen en te richten en te

en

schikken door zijn Geest.

Wanneer men dus in onze dagen er op wijst, dat Jezus meest „Hoofd der gemeente" genaamd wordt, en op dien grond de synodale hiërarchie verdedigen wil, begaat men dezen misslag, dat men het Koning-zijn van den Middelaar over Sion voor niets rekent, en alzoo wel van den Middelaar als Hoofd des lichaams de geestelijke sturing en schikking wil ondergaan, maar tegelijk dezen zijnen geestelijken Weldoener de kroon

van het hoofd stoot en Hem in zijn Koninklijk ambt miskent. Hoofd der gemeente" drukt niet het ambt uit, maar de organische beteekenis van den Middelaar onder de leden van het ééne Lichaam. Zijn ambt daarentegen is dat hij Koning over Sion is. Niet als Hoofd der gemeente, maar als Koning over Sion is Hij van den Vader verordineerd ,,

en gezalfd.

Hiermee is echter dit stuk nog niet ten einde gebracht. Immers nu zagen we wel, waarom Hij, evenals de Vader en de Heilige Geest, krachtens Scheppersrecht de

waarom

Heere over

alle

creatuur

is.

Ook

in

Middelaar Hoofd der verlosten in het waarom Hij als Middelaar en plaats, derde Lichaam is. En dan in de Hoofd der verlosten, tevens gezalfd Ambtsdrager en Koning over Sion is. de tweede plaats,

Maar hebben nu

in

Hij

als

de vierde plaats nog

te

spreken over zijn verhooging.

we op dit punt terug bij zijn „zitten aan Gods maar moeten, om aan de bestaande spraakverwarring een

Breedvoeriger komen rechterhand",

einde ter

maken,

dit

stuk van Jezus' koninklijke eere toch ook hier kortelijk

sprake brengen.

Er iets

te

is

namelijk aan Jezus, onzen Middelaar, als Hoofd des Lichaams, nog is ook gegeven een naam boven allen naam,

anders gegeven dan het Koninklijk regiment over Sion. Hij

uitermate zeer verhoogd en

„Hem

is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 340

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's