E voto Dordraceno - pagina 340
ZONDAG
328
HOOFDSTUK
XII.
VIII.
Woord en door de gelijkmaking van de verWoords, ontstaat nu die organische eenheid van het lichaam, waar door de verlosten saam zijn „vervulling" of pleroom worden, en hij hun Hoofd is. Nu bestaat het verschil tusschen een Koning en een Hoofd hierin, dat ook wel het Hoofd schikt en richt en stuurt, maar inwendig, terwijl een Koning bestuurt uitwendig door de wet en door het geweld. Hoe nauw beiden dus ook aan elkaar raken, toch duiden beiden iets wezenlijks onderscheidens uit. Als Koning is de Middelaar gezalfd over Sion en regeert Hij de kerk als eenheid. Maar als Hoofd is de Middelaar de vleeschwording van het
losten aan het beeld des
aan de gezamenlijke leden des lichaams gegeven, om heel het lichaam in dat lichaam al de leden inwendig te sturen en te richten en te
en
schikken door zijn Geest.
Wanneer men dus in onze dagen er op wijst, dat Jezus meest „Hoofd der gemeente" genaamd wordt, en op dien grond de synodale hiërarchie verdedigen wil, begaat men dezen misslag, dat men het Koning-zijn van den Middelaar over Sion voor niets rekent, en alzoo wel van den Middelaar als Hoofd des lichaams de geestelijke sturing en schikking wil ondergaan, maar tegelijk dezen zijnen geestelijken Weldoener de kroon
van het hoofd stoot en Hem in zijn Koninklijk ambt miskent. Hoofd der gemeente" drukt niet het ambt uit, maar de organische beteekenis van den Middelaar onder de leden van het ééne Lichaam. Zijn ambt daarentegen is dat hij Koning over Sion is. Niet als Hoofd der gemeente, maar als Koning over Sion is Hij van den Vader verordineerd ,,
en gezalfd.
Hiermee is echter dit stuk nog niet ten einde gebracht. Immers nu zagen we wel, waarom Hij, evenals de Vader en de Heilige Geest, krachtens Scheppersrecht de
waarom
Heere over
alle
creatuur
is.
Ook
in
Middelaar Hoofd der verlosten in het waarom Hij als Middelaar en plaats, derde Lichaam is. En dan in de Hoofd der verlosten, tevens gezalfd Ambtsdrager en Koning over Sion is. de tweede plaats,
Maar hebben nu
in
Hij
als
de vierde plaats nog
te
spreken over zijn verhooging.
we op dit punt terug bij zijn „zitten aan Gods maar moeten, om aan de bestaande spraakverwarring een
Breedvoeriger komen rechterhand",
einde ter
maken,
dit
stuk van Jezus' koninklijke eere toch ook hier kortelijk
sprake brengen.
Er iets
te
is
namelijk aan Jezus, onzen Middelaar, als Hoofd des Lichaams, nog is ook gegeven een naam boven allen naam,
anders gegeven dan het Koninklijk regiment over Sion. Hij
uitermate zeer verhoogd en
„Hem
is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's