GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 135

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 135

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXIX. HOOFDSTUK IL

ZOND.

Ge weet

had.

daad

Pascha niet enkel

Egypte

in de uitvoering uit

Het was een geaiengd

te zyn.

der

én in het

nafiim-

maar

elkaar,

zegging.

rijk

om Gods wondere om oogstfeest

God de Heere werkt én

feest.

in het

rijk

en die twee staan niet los naast

der genade;

door elkaar heengevlochten.

zijn

strekte,

vereeuwigen, maar ook

te

En

zoo nu vindt ge ook

op zijn Paaschfeest een dubbel herdenken, en een dubbele

Israël

bij

toch, hoe' het

137

voor wat

eenerzijds

deed,

en

volk.

En wel

God

in het rijk

voor wat Hij deed in het

anderzijds

lof-

der natuur op den akker rijk

der genade voor zijn

verre van deze beide nu te scheiden, had

men

die beide

dooreengestrengeld, en vandaar dat aan den Paaschdisch niet alleen aan uitredding uit Egypte werd gedacht,

de

maar dat ook Gbd, de Schepper

van het brood en den wijn, verheerlijkt wierd.

Toch gold

dit

aan den Joodschen Paaschdisch nog slechts het bijkom-

want aan den Joodschen Paaschdisch

stige,

in het brood en

wezenlijke

den wijn, maar

Het teeken van

geworden.

Lam

het

lam

Lam. Doch voor ons viel

is

dit

anders

voor ons weg, omdat wij het

bezitten, 'en zoo wierd brood en wijn voor ons het

Gods

En

teeken.

eigenlijke

in

het

lag het eigenlijk teeken niet

dat wel in dien zin, dat de ordinantiën die

God

in

zijne schepping, voor brood en wijn gegeven had, eerst nu, in het heilig

Avondmaal,

tot zijn rijkste zinbeeldige

voelt

ge

niet,

Avondmaal

in

God

Dit

openbaring kwam.

zoolang ge denkt, eerst

is

dat de gedachte aan het heilig

opgekomen, toen het voor achttien eeuwen

Dan toch schiep God de wereld zonder nog van een komend Avondmaal af te weten, en is eerst veertig eeuwen daarna dit alzoo geschapen brood voor het Avondmaal in gebruik genomen. Maar zóó kunt werd

ge

ingesteld.

oordeelen,

niet

„Gode gelijk

alle zijne

ge

Dan toch weet ge dat van eeuwigheid aan." En is dit zoo,

de Schrift gelooft.

werken bekend

zijn

staat het hiermee ook vast, dat de inimmers toestemt, van het heilig Avondmaal reeds voorgenomen was in het Godde-

dan

ge

stelling lijk

indien

raadsbesluit nog eer de wereld was, en alvorens het eerste brood ge-

schapen werd. Dit nu indenkende, zult ge terstond gevoelen, dat het brood en de wijn, reeds in hun eerste schepping,, ook op het heilig Avondmaal aangelegd,

zijn

en

dat het reeds in Gods raadsbesluit vaststond, dat de

nobelste en hoogste aanwending van brood en wijn juist in dit

Avondmaal

zou plaats grijpen.

En

let ge, in

verband hiermee, op de nauwe verwantschap die

en deze wijn met onze menschelijke natuur en

te verheffen,

schen af

te

als

om

beelden;

bezit,

zoowel

om

ons

dit

te

brood

voeden

het blanke vleesch en het roode bloed des men-

en denkt ge hierbij aan Jezus' sterke betuigingen,

dat hy het Brood des levens en de ware Wijnstok was;

ja,

dat wie zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 135

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's