GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 107

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXVIII.

HOOFDSTUK VI.

109

maar het simpele brood en den gewonen volksdrank. heilig Avondmaal niet thuis hoort in het Paradijs, waar de mensch van ooft leefde, maar aangericht wordt in de be„In het zweet uws deeling der zonde, waarvan de Almachtige sprak schoone

als teeken,

Dat moet zoo, omdat het

:

aanschijns zult

brood eten." Brood

gij

is

na het Paradijs dus het gewone

meest algemeene voedingsmiddel, en zoodanig ook maal.

En

brood de

Want

is

door

alzoo

om

ivijn

en

brood

voeding

komt

dat

bij

de verhooging en verheffing des levens voor te stellen.

naar de Schrift, deze bestemming, dat

„wijn" heeft,

verheugt, de gezonken levensgeesten weer siert.

Avond-

in het heilig

afgebeeld, dan

hij

het hart

opheft, en daardoor het leven

Chritsus gekomen is, niet alleen om ons geestelijk leven maar ook om het geestelijk leven uit zijn ingezonkenheid oj) komt als teeken, naast het brood, ook de wijn, om deze ver-

Waar nu

te

voeden,

te

heffen,

heffing en verhooging van het geestelijk leven af te beelden.

wordt

Daarentegen offermaal

het

bij

En ook

op de Paaschtafel stond vleesch stond

;

niet evenals

dit verdient

bij

Israëls

onze aandacht, want

het vleesch van het geslachte lam. Zelfs

van het geslachte lam op

vleesch

dit

Avondmaal

heilig

aangeboden.

vleesch

die tafel als

van het sterven van Christus. Daarom mocht

er

afschaduwing

geen been aan gebroken

worden. Op zich zelf zou het dus zeer voor de hand hebben gelegen, zoo de Heere Jezus meer nog dan in het brood, juist in het vleesch van dat

lam een teeken van reden voor brood

nam

;

en sterven had gezien, en er moet dus een

zijn lijden

waarom de Heere

zijn,

dit

vleesch voorbij ging en alleen het

dat wel op een oogenblik,

en

waarop

hij

ongetwijfeld

zelf,

evenals al zijne discipelen, van het Paaschlam had gegeten. Dit

nu hangt saam met wat we van de Sacramenten

in het

hebben gezegd, dat ze op de scheppingsordinantiën teruggaan

was het

schepping

dier

worden. Eigenlijk zien wettigd.

In

Men moge

het

slachten

dit niet

algemeen en in die

door den mensch gegeten

te

eerst

na den Zondvloed het vleeschgebruik

ge-

van

een dier

bestemd

niet

we

om

;

ligt

altoos iets tegennatuurlijks.

men met

zoo ontwaren als

vleesch bijna nooit anders

kennis maakt dan in den vorm van gebraden vleesch op den disch

men merkt

dit

ziet als allerlei

wel terdege, als

men

de Vegetariërs zegge, toegegeven moet dat

van elk

om

dit besef

dier ligt, levendig te

maar

een slachthuis binnentreedt of

gevleugeld gedierte genioord wordt.

schappij optreden,

;

zij

wel terdege in onze maat-

van het gewelddadige, dat

houden en weer

toe-

En wat men ook van in het

te prikkelen. Juist

dooden

om

dat

gewelddadige komt het geslachte dier dan ook in de offerande voor, en vormt in die offerande het hoofdbestanddeel.

Er wordt ook wel koren, ook wel brood,

ook wel een vlade geofferd maar vooreerst niet in ;

alle

offeranden en ten twee;

»

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's