De verflauwing der grenzen - pagina 52
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
50 kinderen hebben voort te planten, en dies een eigen Christelijke
opvoeding
in het huisgezin
Christelijke School. Ja, zelfs
want een groep en ongewapend, kweekt, die
in
in
hebben
te steunen
door een eigen
hiermee kunnen we
niet volstaan,
vroom ook, staat machteloos ook mannen uit haar eigen midden
het volk, hoe
als ze niet
de hoogere sferen van het menschelijk bewust-
met mannenmoed in het debat over de hoogere belangen der menschheid kunnen mengen. Zoo riep de Christelijke Lagere school straks om eigen Gymnasia, en mocht de kring der geloovigen zich evenmin aan de stichting Universiteit onttrekken. Want immers nooit ook van een eio-en o ten volle ontloken is uw menschelijk leven, zoolang ge dat leven ook niet voor uw dettkend bewustzijn, d. i. wetenschappelijk, zijn zijn
ingedrongen en
zich
hebt verklaard.
En nu
is
het zeer zeker volkomen waar, dat
zij
die
gelooven
kwamen, en dat, waar die eenheid van belijdenis ontbreekt, uiteraard samenwerking voor cie toepassing van dit stelsel is uitgesloten. Het stelsel zelf brengt niet allen tot eenzelfde belijdenis
veeleer mede, dat niet alleen wij Calvinisten onzen eigen kring
vormen, maar dat elke andere nationale groep van belijders desgelijks
doe.
Met name de
Rome
principieele
grens,
die ónze
mag geen oogenblik worden prijsgegeven. Maar het hoofddoel, dat door ons stelsel beoogd wordt, kan hierbij geen schade lijden. Immers ook bij het zich vormen van twee of meer kringen, blijft ge toch uw positie belijdenis
van die van
het leven zelf innemen
in
;
scheidt,
vormt ge een macht
lijkheid; en juist in die realiteit vindt
uw
in
de werke-
beginsel een toebe-
reide aarde, waaruit het de levenssappen naar zich toe trekt. Bij elk
ander
stelsel
een worsteling
van verweer
is
met afgetrokken
er een strijd van ineeningen, begrippen^
een
kamp
die in
en waarbij men zich gemakzuchtig den veel pijnlijker levensstrijd onttrekt door het opheffen van de pantheïstische leugen, dat „de waarheid wel voor zichzelve zal strijden", of ook „dat er niets geinadkt mag, maar dat
de phrase beslist wordt,
aan
Si\\&s\noQ.t groeien' 182).
Fraaietheorieën, alsof er naar dien leugen-
achtigen maatstaf ooit een Israël in Kanaan, ooit een Christus in
Bethlehem, ooit een Calvinisme
in
Nederland zou
zijn
gekomen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's