E voto Dordraceno - pagina 14
ZONDAG spijtige
I.
tegenwerping tegen het Catechismusgebruik
mond
den
in
HOOFDSTUK
I.
aan de
waar
bestorven, die,
autoriteit
hun het meest even kunnen, ook tornen
ze slechts
ligt juist
Zoo blijkt dan, dat allerminst maar meest weerzin tegen de waar-
der Heilige Schriftuur.
bezorgdheid voor de eere der
Schrift,
heid dit verwijt ingeeft. Bovendien, wie de grondige weerlegging van deze
tegenwerping zoekt, kan ze vinden zijn
kostlijk
baat het toch teren,
Ursinus zelven,
bij
in
den aanhef van
Schatboek. En voor wie ze niet zoekt, maar niet,
herhaalt
hij
of ge ze zijn
hem
ontgaat,
opdringt. Zelfs zonder naar u te luis-
tegenwerping,
laffe
liefst
met
schijnvrome
hetzelfde
gelaat, toch telkens weer.
Elk minnaar en liefhebber der Heilige Schriftuur daarentegen zal zich hergeven van beteekenis aan den Catechismus steeds dankbaar
het
in
verheugen. Hij toch weet, dat de Catechismus niet een boek naast den Bijbel, veel
dat
zijn
al
minder een schriftuur boven de Heilige Schrift wil zijn, maar bedoelen is, den hoofdzakelijken inhoud der Heilige Schrift
geregeld verband saam
in
de Catechismus uit
te
te vatten.
die Schriftuur eiken druppel
geeft,
Schriftuur.
louter
is
En
leidt hij u.
Niets dan echo der Schriftuur bedoelt
wezen. Zelf niets dan een ledige beker, ontvangt
van
Wat
inhoud.
zijn
Uit de Schrift spreekt
gelijk slechts kwaadwilligheid of
hij
hij
en
hij
u te genieten tot
de Schrift
verregaande onnoozelheid
beweren zou kunnen staande houden, dat ge met een plattegrond uit te geven, het eigenlijke Amsterdam door een papieren eigen maaksel verdringen woudt, evenzoo is er altoos óf stad van domheid óf boos opzet in het spel, als men het bestudeeren van dien plattegrond der Heilige Schriftuur, dien we in den Catechismus bezitten, als een plaatsen van een menschelijk boek naast het Goddelijk Getuigenis ooit het
van Amsterdam
afkeurt.
Van deze onbeduidende aanmerkingen kan dus gezwegen worden, en beter doel
treft,
wie aanstonds
tot
de verklaring zelve van den Catechismus
overgaat.
De eerste Zondagsafdeeling, waarmee die Catechismus het kort summier van de Bijbelsche waarheid opent, mag daartoe uit haar aard niet van deel tot deel ontleed. Deze fout, meermalen bij Catechismus-predicatie of in Catechismus-uitlegging begaan, dient voortaan gemeden. Immers, wie reeds bij Zondag één zich tot een volledige ontleding van den inhoud opmaakt, óf kan,
als
hij
verliest
Zondag één
de Catechismus toch
zit
zich
óf
in
af heeft, zijn
eenige banale
boek
veilig
algemeenheden, dicht doen.
Heel
reeds in het antwoord op de eerste vraag
Ordelijke behandeling eischt dus, dat gelijk
bij
elke volgende
in.
Zondags-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
![E voto Dordraceno - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's