E voto Dordraceno - pagina 160
ZONDAG
148
HOOFDSTUK
VIII.
I.
menscheneters, of aanbidders van een Fetisch; want natuurlijk, dat doet de Europeër van onze dagen niet. Maar er was dan ook alle eeuwen door nog een heel andere Heidensche wereld, die ge kunt leeren kennen uit
de werken der Grieken en Romeinen, der Egyptenaren en Babyloniërs, der Chineezen en Buddhisten. En als ge daarin bladert, dan vindt ge heel
Dan
anders.
iets
Plato soms verrukkelijk schoon. Cicero
is
om mee
te
dwepen. Dan legt Kong-fui-se u stukken voor, die ge, in steen gegrift, voor ieders oog zoudt willen uitstallen, en in de heilige boeken der Indiërs ontmoet ge dan voorstellingen, die u verwonderd vragen doen, hoe men zoo diep en zoo sober in de diepte der dingen indrong. Zulke Heidenen leven er nu nog, in Engelsch-Indië vooral, in Calcutta, in Benares, En hoe waar is het, dat deze nobele Heidenen eigenlijk precies zijn en waren als onze nobelste mannen, die buiten den Christus om redeneeren, dat bleek nog onlangs, toen er drie van zulke nobele,, kundige in Delhi.
talentvolle
Heidenen naar Londen kwamen, die aan onze Darwinistische
Modernen
openlijk beleden, dat ze zóó ook Christenen waren,
ze bijna geheel zoo dachten als
Zoo
ziet
men dus
de belijdenis van den Drieëenigen
was
Heidendom der ruwe massa bruikte;
het
Heidendom Heidendom: lo. het was op genot en wild vermaak
prijsgaf, feitelijk in het
die slechts uit
drieërlei
naam meedeed,
of ze voor zingenot mis-
der eenvoudige, tot godsvrucht geneigde
Heidendom
die in werkheiligheid
zielen,
God
eeuwen door
alle
en met de afgoderij slechts in 20.
de geheele Europeesche bevolking, die
klaarlijk, dat
terugzonk. Immers er
want dat
zij.
liepen;
en 3o. het Heidendom der kundige
wijsgeeren, die zelven in al de santekraam der tempels slechts symbolen
en speelgoed voor de massa zagen.
En
juist dat drieërlei
Heidendom komt
thans weer terug. Onder u de breede stroom der massa, die almeer verwildert en precies in onze Christelijke steden wordt, wat de massa eens
Rome
in
was. Verre daarenboven een groep deugdzame en rechtschapen en er de kerk even vorme-
lieden, die zich afsloven in rechtschapenheid, lijk
bij
nemen,
als
de deugdzame en rechtschapen burgers hun tempelEn dan in de achterhoede een geleerde
dienst in het Heidensche Delhi. klasse,
een kleine
allen Darwinisten, als
twee
Italië
zoom van
wijsgeerig gevormde geesten,
die leven in denkbeelden en
druppelen
en Griekenland
water in
gelijken
thans bijna
ijveren voor idealen,
die
op wat eens philosofen van Zuid-
Europa, en voorts
in
Voor-Indië en Thibet be-
leden in Azië. belijdenis van den Drieëenigen God trekt de grenslijn. Heel het gebied waar deze belijdenis van Gods heilige Drievuldigheid
De
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's