E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 397
Derde deel
ZOND. XXXIII. HOOFDSTUK
Uit
van het leerstuk
vloeide- geheel de verdere omzetting
nu
deze fout
899
I.
der Wedergeboorte en der Bekeering voort. Vooreerst hierdoor, dat men, op die wijs de Wedergeboorte opvattende,
meer onder verstaan kon,
uiteraard er niet t.
wedergeboorte
verstaan
waardoor men
alsnu
bedoelt
moest onder
te
het leven der kerk
mee
te
leven
worden. De uitwendige kerk werd
mystiek lichaam met een eigen levensbloed en eigen
als een
levensgeest; in dit lichaam ging
werd het leven
wil. Veeleer
worden een zoodanige instorting van genade,
bekwaam werd om
en door het leven der kerk bewerkt
dan opgevat
mee
de Schrift er
v^^at
w. Een innerlijke omzetting van verstand en
men
dier kerk het leven
door het heilige Doopsel
in,
van den gedoopte, en had
hij
en zoo
aan
dit
heel andere leven deel.
Maar ten tweede volgde op zulk een
wijs
van de genade. En ook
verlies
werd,
uit,
dat de Wedergeboorte, die
volstrekt geen waarborg bood tegen
nu was geheel
dit
in strijd
met de
Heilige
kent geen wedergeboorte dan een zoodanige die een on-
Schrift. Zij toch
Maar op Rome's standpunt was dat
xerlieéhaar goed aanbrengt.
houden.
dan ook
hier
verkregen
Wierd toch de wedergeboorte
niet vol te
niet zoozeer gezocht in een
werk
dat God zelf in het hart van den persoon tot stand bracht, als wel in een
opnemen van dan verloor kerk
dien persoon in het
hij
verbrak,
of
in
en
derde,
in zijn kerk
die
had gewrocht,
gemeenschap met de
Vandaar dat Rome van wedergeboren personen
spreekt, die toch voor eeuwig
ten
gij
volgend leven die gemeenschap niet in stand
zijn
hield en niet realiseerde.
En
werk dat God
natuurlijk alles weer, zoodra
dit is
verloren
zijn.
voor ons tegenwoordig betoog de hoofdzaak,
volgde hieruit eveneens, dat aan den aldus door het heilig Doopsel kerkelijk
boete
Zoo sche
wedergeborene geen andere eisch kon zou doen voor is
zijn
gesteld worden, dan dat hij
zonden en gelooven in het
hem
toebeschikte
het dan ook uitgekomen, en als ge nu de handboeken der
heil.
Room-
godgeleerden opslaat, zult ge datgene wat voor ons Wedergeboorte
en Bekeering
is,
de Poenitentia
et
altoos behandeld vinden onder deze heel andere stukken Fide,
d.
w.
z.
Boete en het Geloof.
Van
de verdere uitwer-
king dezer beide stukken naar Roomsche voorstelling moet hier natuurlijk
worden
Het
afgezien.
is
ons thans er alleen
om
te doen,
om
duidelijk te
maken, hoe het komt, dat het stuk van de Wedergeboorte en van de Bekeering in den
tijd
gekomen. En zettelijk
der Reformatie nog niet tot genoegzame helderheid
dit
kennis
nu kan u
niet duidelijk
neemt van het
medestanders en volgelingen in ren
in
feit,
was
worden, zoo ge niet eerst op-
dat èn de Hervormers èn alle hun
die dagen,
van kindsbeen af geconfljt wa-
de geheel averechtsche voorstelling, alsof de wedergeboorte door
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's