GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 61

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

III.

HOOFDSTUK

II.

49

gij, had ik, tiadden alle nakomelingen van Adam, nu buiten opnieuw uit Gods hand, een nieuwe om, menschelijke hem natuur kunnen aannemen, dan natuurlijk zou onze natuur bij onze geboorte weer zuiver zijn geweest, en had het aan ons gestaan, om op onze beurt ook onze

Hadt

Ware het dus Godes bestel geweest om achtereenmenschen, die Hij ten leven bestemd had, opnieuw, rechtstreeks, evenals Adam te scheppen, dan zou er geen overerving van zonde hebben natuur

te

volgens

verderven.

alle

bestaan.

Maar

dit

was Gods

bestel niet. Zijn bestel was, dat er niet een

wezens zoude ontstaan, maar een menschelijk geslacht; allen uit éénen bloede; één menschdom; als men wil één stam der menschheid, waaraan alle volken als takken en alle gezinnen als twijgen en alle personen als bladeren zouden zijn. Zoo ontving dus elk rnensch na Adam zijn menschelijke natuur niet rechtstreeks van God, maar van God door Adam. En overmits Adam nu geen reine natuur meer had, kon hij noch Eva meer een reine menschennatuur aan het geslacht meedeelen. Adam was de eikel, maar heel de eikeboom inzat en uit op zou schieten, in den wortel benedenwaarts, en in stam en takken opwaarts. En daarom, zooals de natuur in Adam was, zoo ook kwam ze in „al zijn nakomelingen". Toch stelle men dit ook weer niet verkeerd voor. Wat de godgeleerden het Traducianisme noemen leidt ons op een dwaalspoor. De vraag is namelijk: Wordt ook de ziel (evenals ons lichaam) geboren uit de ziel van onzen vader en van onze moeder? En nu zeggen velen hierop ja; en stellen het voor, alsof dus uit die zondige ziel van vader en moeder ook niet anders dan een zondig zieltje in het pasgeboren wicht kan voortkomen. Met dit Traducianisme mogen we intusschen volstrekt niet meegaan. Vooreerst niet, omdat een ziel niet deelbaar is, en er dus uit de ziel van de ouders geen nieuwe ziel kan worden afgezet of ook uit een deel van vaders ziel en moeders ziel gemengd. God de Heere schept de zielen, en Hij doet het rechtstreeks, en juist omdat Hij dit rechtstreeks doet en dus elke ziel rein en onzondig schept, is elke ziel voor Hem verantwoordelijk; wat ze anders natuurlijk niet zou zijn. En ten tweede: zonde is geen giftstof, die als een vocht of stof of ether in een stoffelijken vorm over wordt geplant. Zonde is iets geestelijks, dat in de natuur post vat en alleen op de richting doelt van de levenswerking. Onze vaderen hielden zich daarom bij wat men noemt het Creatianisme, hoop op

zichzelf staande

i. bij de belijdenis dat een ziel niet door teling, maar door een scheppende daad Gods ontstaat; maar dan ook voorts dat deze rein geschapen ziel, niet eerst bij de geboorte, maar reeds in de ontvangenis zelve, terstond bij de eerste aanraking met de natuur van vader en moeder den zondigen loop van de levenswerking uit die natuur

d.

E

Voto

J

4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's