GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 461

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 461

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG Zien

we nu

in

XVI.

HOOFDSTUK

het volgend hoofdstui<

Luther volgen hiertegenover

stellen,

449

V.

wat de kerken

die

Rome

en

en welk beroep ze daarbij doen op

de Heilige Schrift.

VIJFDE HOOFDSTUK. Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzoo het niet mogelijk was, dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden. Hand. 2 24. :

ontvouwde komt nu echter een groote menigte der aloude en hedendaagsche kerkleeraars in verzet, en beproeft

Tegen

het in ons vorig hoofdstuk

een geheel ander gevoelen staande

te

houden.

Deze zeggen namelijk, dat er sprake is van een nederdalen ter helle na Jezus' sterven; dat met zijn sterven zijn lijden ten einde was gebracht; en dat derhalve hier een zijn sterven plaats

feit,

een gebeurtenis vermeld wordt, die én na

greep én reeds behoort

tot zijn zegepraal.

Wel

zijn er

ook enkelen onder hen, wier gevoelen ten deele hier weer van afwijkt, maar zoo we, om de voorstelling niet te verwarren, deze min beduidende afwijking buiten spel laten, komt toch het hoofdgevoelen hierop neer: 1^. dat de eigenlijke nederdaling ter helle pas na den dood en de begrafenis plaatsgreep; en 2o, dat ze behoorde tot Jezus' zegepraal en triomf.

Nu nog

is

dit

dan ook

in

hoofdzaak de belijdenis der Roomsche en

Luthersche kerken, die beide deze nederdaling

ter

helle

als

een

feitelijk

en plaatselijk zich begeven naar de diepte des verderfs verklaren, en beide

aan deze plaatselijke nederdaling de strekking geven, dat het geen lijden glorie. Wel verscheelt dan nog

voor den Middelaar was, maar een daad van

de voorstelling, en geeft men achtereenvolgens als doel op:

lo.

het prediken

gestorven zijn; 2o. het verlossen

van het Evangelie aan hen, die onbekeerd van hen, die in den voorburg der hel gevangen zaten; en

3o. het triom-

maar hoe onderscheiden ook voorstelt, de hoofdzaak blijft altoos op hetzelfde neerkomen, en die hoofdzaak is, dat de nederdaling ter helle niet meer tot de vernedering, maar reeds tot de verhooging behoort, en dus niet onder het lijden doorliep, maar eerst na de begrafenis een aanvang nam. i)

feeren over de machten van dood en verdoemenis;

men

dit

1) Dat sommigen onder de Lutherschen behalve deze triomfantelijke nederdaling, nog een nederdaling der vernedering belijden, doet ter zake niets af.

£

Voto I

29

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 461

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's