E voto Dordraceno - pagina 321
ZONDAG Doch
geheel, zoo
dit vervalt
HOOFDSTUK
XII.
men
tot
309
V.
het paradijs teruggaat.
in
Staat het vast, gelijk ons vorig hoofdstuk meent getoond te hebben, dat het priesterschap niet pas door de zonde zelve gegrond en in
's
menschen aanleg
kwam, maar en
in
bestemming
de schepping ingeplant
is,
Adam ook
vóór den val priester was, en de gezaligden in den hemel het eeuwig blijven; en blijkt dus, dat de bediening der verzoening
zoodat
ingekomen, maar er oorspronkelijk
in
het priesterschap later pas
in
hoorde, dan verstaat ge ook terstond, wat Melchizedeks priesterschap
is
niet
beduidde.
Ook na
om
Gode lof en dank ook op zondige en gebrekkige wijze, blijven voortleven onder de kinderen van Noach. De bediening der verzoening naar goddelijke ordinantie kenden ze op die wijs nog niet. Die zou eerst later komen. Maar gelijk Kaïn en Abel, in het besef hunner roeping, offeranden offerden, en dus als priesters optraden, zoo ook deden het hun nakomelingen; en toen zich nu allengs natiën en volken na de spraakverwarring van Babyion begonnen te vormen, en koningen aan het hoofd der natiën optraden, hebben deze koningen als vertegenwoordigers van heel hun volk, het volle priesterschap met offerande en dank en lof aan den Allerhoogste bediend. te
het paradijs
is
dan die drang
wijden en het offer der liefde
In Israël
daarentegen wierd
dit
te
als priester
brengen,
in
het
oorspronkelijke priesterschap afgebroken.
Dit moest. Het priesterschap van Abel moest
achteruitgaan
zij
gaandeweg door de zonde
zuiverheid en verbasteren in aard. Geheel dit priesterschap
is
dan ook allengs
in
een superstitie, die de zielen bond en beangstte en van
Daarom
heeft
bij
de heidensche volken teniet gegaan en verloopen
de Heere toen
gestuit en het vervangen
bij
Israël
dit
God
aftrok.
oorspronkelijk priesterschap
door het priesterschap van Aaron, en aan
dit
nieuwe, apart ingestelde priesterschap zoowel het brengen der dankoffers als
van de offeranden der verzoening opgedragen.
De mensch kon het priesterschap niet meer bedienen, want hij was zondaar. En daarom stelde God een Levietisch priesterschap in, dat zinnebeeldig het bedienen van het echte priesterschap zou vertoonen. Vandaar bij Israël ook zoo streng tegen gewaakt moest worden, dat nooit de koning tevens priester zou willen zijn. Dat was Sauls zonde, die juist
dat er
daarom diep ging en
tot zijn
verwerping leidde.
Later zou dat oorspronkelijk priesterschap, waarin de priester en koning één zijn, wel weer hersteld worden, maar tijdelijk was het opgeschort. Er
was tijdelijk een ceremonieel priesterschap voor in de plaats getreden. Een poging dus om ook dit ceremonieel priesterschap met het koningschap te vereenigen was een streven om aan dit ceremoniëele priesterschap
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's