GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

8

niet

maar

nu,

om

HOOFDSTUK

I.

straks in het niet van den

we hebben als menschelijke personen we niet. Zij het dus al, dat wij vaak ziel,

of in

ongeestelijke tijden ons

II.

dood

te

verdwijnen, maar

een eeuwig bestaan. Vergaan kunnen in overgeestelijke

lichaam vergeten;

oogenblikken onze

ook

of

dat

we

geheel opgaande in de zorgen voor den dag van heden, onzen eeuwigen uit het oog verliezen; toch doet dit niets af aan het feit, dat menschen naar ziel en lichaam beide bestaan en eeuwig bestaan

toestand

we

als

zullen.

En omdat we zoo zoodanig te

toe,

bestaan,

spreekt de

Catechismus ons nu ook

als

en verbiedt ons vrede met eenige religie of eenige vertroosting

hebben, die niet op eenmaal voor ons geheele wezen (naar

beide) en dat wel in ons gansche bestaan (d.

i.

ziel

en lichaam

voor nu en voor eeuwig)

de volkomen zaligheid biedt.

Geen valsch spiritualisme dus, als ware het geloof alleen voor de ziel en als had de godzaligheid alleen maar een belofte voor het toekomende leven. Tegen zulk een opgeschroefde en onware voorstelling van het heil des Heeren, staat de kalme, nuchtere Religie Christi

over.

lijnrecht

Een

roemt; roemt dat

ons vleesch

leeft

om

hij

religie,

belijdenis

die

in

lichamelijk ten

voor ons

luid onzer Confessie, leert, „dat

te

van

onze

Christelijke

de opstanding des lichaams

hemel voer; en nu nog

bidden; en dus op

alle

in

manier, naar

onze zaligheid ook aan de waarheid zijns

lichaams hangt" moet zulk een spiritualisme

uit

beginsel bestrijden.

De

„wederopstanding des vleesches" werpt heel deze valsche theorie dan ook omver. Ook het lichaam heeft wel terdege eeuwige beteekenis. Ook ver-

van dit zoo diep gevallen lichaam zal wel terdege eens het van Gods kinderen zijn. En in de zalen des eeuwigen lichts zal niet een vaal, onwezenlijk schimmenrijk, maar wel terdege een Paradijs Gods heerlijking

deel

Nieuw Jeruzalem ons menschelijk besef verrukken. Die eenheid mag dus niet gebroken. Ons lichamelijk en geestelijk bestaan maken saam ons wezenlijk bestaan uit. Onlichamelijk te zijn is het eigenaardig bestaan van een engel. Mensch, en dus niet engel, maar en een

meer dan engel te wezen, eischt de lichamelijkheid er bij. Deze eenheid nu ligt voor het geloof daarin geheiligd, dat een kind van

God zoo voor troost bezit.

zijn lichamelijk als

Het

is niet:

voor

zijn geestelijk bestaan,

een zelfden

Christus de troost voor de ziel en voor het lichaam

een andere troost. Neen, maar voor lichaam en

Beide malen de Christus. En ook

ziel

saam één

zelfde troost.

weer zoo, dat Christus op andere wijs en door tweeërlei verlossingswerk de eene maal de Verlosser van uw lichaam ware en de andere maal de Verlosser van uw ziel. Ook dit zou weer de eenheid breken. En daarom heet het zoo kernachtig, dat ,,voor dit niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's