GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 439

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 439

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

XVI.

HOOFDSTUK

427

I.

denken worden. Een uitlegging van den Catechismus zou dus haar doel met uitwendige aanvoering van Schriftbewijs zich tevreden stelde, en afzag van een duiken in de diepte, die zich onder den spiegel des levens verbergt. ten eenen male missen, zoo ze zich in schildering verliep,

En dan

springt het in het oog,

dat het hier wel metterdaad op den

borgtocht aankomt, die als schakel het sterven

doodsbedreiging

in

van

Immanuël

aan

de

het paradijs verbindt.

Eerst als deze borgtocht er inschuift, zoodat zijn sterven óns sterven

klemt hetgeen de Catechismus zegt. Als Hij dan sterft

is het zoo goed, wordt alzoo door dit ons sterven in zijn dood én alsof wij sterven, en aan de waarheid én aan de gerechtigheid Gods voldaan; en wel voldaan op een manier, waarbij ons sterven in onzen borg niet onze eeuwige rampzaligheid, maar onze eeuwige behoudenisse ten gevolge heeft.

is,

Dit borgtochtelijk karakter van het lijden

Heeren ontkent de tegenwoordig bovendrijvende orthodoxie, gelijk ze in de kringen der Ethische en Irenische theologen den toon aangeeft, en dat vooral op dien 22 van geen borgtocht van Christus voor ons grond, dat in Hebr. VII onzes

:

Er staat, gelijk men weet, dat Christus van een zooveel beter verbond borg geworden is, en nu houden deze predikers staande, dat het reeds lang wetenschappelijk uitgemaakt is, dat deze woorden niet beduiden: „Jezus is in dat betere verbond borg voor ons bij God geworden"; maar wel: „Jezus is voor de zekerheid van dit betere verbond borg namens God bij ons." Hij is ons als het ware een borg, dat God de Heere de belofte van dit zijn verbond na zal komen. Nu is dat zeggen der Ethische en Irenische theologen volstrekt niet nieuw. Reeds van ouds her hebben de meeste uitleggers, die tegen de waarheid aanstieten, er ditzelfde loopje op trachten te vinden, en zoo ge de geschiedenis der Christelijke kerk nagaat, zult ge bevinden, dat bijna alle richtingen, die de macht van het ongeloof gesterkt hebben, altoos weer met deze zelfde uitlegging voor den dag zijn gekomen. Ook thans brengt men met deze uitlegging dus niets nieuws te berde maar raapt eenvoudig een oude, versleten uitlegging op, die reeds tienen twintigmaal bondig en afdoende weerlegd is. We kunnen daarom er niet genoeg op aandringen, dat onze Gereformeerde theologen en predikers zich door al zulk geroep van wetenschappelijkheid toch niet op een dwaalspoor laten leiden; maar kloek en met beslistheid al zulke ondermijning der waarheid afwijzen en zoo dapper mogelijk volhouden, dat in Hebr. VII 22 wel terdege de borgstelling van sprake zou

zijn.

:

Christus voor ons

bij

God

geleerd en bedoeld wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 439

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's