GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 291

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

XII.

HOOFDSTUK

279

I.

Zoon des menschen, en wat titels er meer voor zijn glorie dan is en blijft toch onder alle deze hooge en heilige titels

zijn

mogen,

alleen Jezus

de persoonsnaam des Heeren, en de uitdrukkingen „Heere", „Christus", „Gods Zoon", „Zoon des menschen", doelen evenals dat Prins de Stad-

houder

bij

Maurits deden, deels op zijn herkomst, en deels op de ambten

en waardigheden die

hij

bekleedt.

Dit geldt dus ook van den naam Christus, aan welks bespreking thans toe zijn. „Christus" is de aanduiding van Jezus' ambt. Indien

ons gewend hadden onzer

dit

om

we we

altoos van Jezus den Christus te spreken, zou elk

terstond gevoelen.

Nu we

nalieten

dit

is

„Christus"

maar

al

met „Jezus" ineengevloeid en is het daarom volstrekt noodig, dat de kerke Gods beide weer helder ga onderscheiden. te veel

Wat

duidt deze ambtstitel

„Christus"

Niets minder, dan dat Jezus drager

ambt in volstrekten ambtsdrager en daarom de Christus ambt;

van

het

dan aan? van hef hoogste en

is

zin;

zoodat

hij

heiligste

eigenlijk de eenige

is.

Christus beteekent Gezalfde. Zalving nu

symbool van het leggen op een mensch uit de menschen

is

iemand van hooge en heilige macht. Als er wordt uitgenomen, om koning te zijn, dan voelt ieder de behoefte om zulk een nietig mensch met sierlijke kleederen te omhangen en hem een kroon van goud op het hoofd te zetten. Dat purper en die kroon duiden dan voor ieders oog aan, dat zulk een nietig mensch deze macht van nature niet had, maar dat ze van buiten op hem gelegd en hem omgehangen is. En ter aanduiding dat deze op hem gelegde macht goddelijk van oorsprong is, omhangt men hem met zeer kostbare en schitterende kleedij.

En dit is reeds iets. Maar toch de omkleeding van dezen mensch met glans en schittering is zoo nog niet innig genoeg. Ze siert hem wel voor het oog der menschen, maar ze raakt hem zelven persoonlijk, in zijn eigen wezen, niet. En daarom komt nu bij die kostbare kleedij nog de zalving, die langs zijn hoofdhaar en baard afleekt, en zijn gelaat en borst en tot de huid zijns wezens overvloeit; ja, door den kostelijken geur tot in zijn binnenste besef indringt. Zalfolie is een zeldzaam glanzige olie, zooals het Oosten vooral zulke glanzig gouden oliën oplevert. Het doffe en dorre overtrekt zulk een olie met een waas van schoonheid en schittering. Zooals het doffe, dorre hout gepolijst wordt en nu met een schitterenden zweem van glans overtogen is, zoo ook strekt in het Oosten de zalving om de dorre lichaamshuid met een dun waas van schittering te overdekken, en ze in glans en gloed te zetten. De olie vormt op die wijs een allerdunst gewaad waarmee

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's