De verflauwing der grenzen - pagina 90
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
88 men
Zoolang
iio1
hoogte nog hooren, dat
maar
spreekt;
Doch ook
woord
noemt dien band,
Schrift
van dienst van
is
met God
ziel
ziet,
zelfs
waar
hij
in zake de religie de
getrouwde vrouw met de Hetaire en de
is juist,
dat
op één
bijzit
Deze uitdrukking »dat in de kerk moet nagisten, wat gist in het waarvan de pantheïstische tint kwalijk te loochenen valt, komt voor
iii) volk,"
door den Kerkeraad van Amsterdam
het verzoek
Een
noodlottig
cassa-
te
wijzen van de
waarvan op 4 Januari 1886 het
tengevolge
besluit,
om
haar ingediend tegen de uitspraak
bij
van het Prov. Kerkbestuur van Noord- Holland,
in appèl
hand.
om
Commissie, dat strekte
in het schrijven der Synod. tie
is.
slechts gradueel onderscheiden.
stelt,
lijn
en hier-
hoererij in tegenstelling met
is,
het mysterie des huwelijks^ en het stuitende der nieuwe methode zij
indien
Göü'i-- dienst
kan geen naam voor het algemeen
zelfs religie
overmits religie op den band van de
zijn,
op zekere
der Chineezen, Babyloniërs enz.
hoe breed men de zaak ook opvatte, meest in de verte geen sprake
van,
De
men ook van de religie
dat alleen dan gebruikt mag, als er sprake
waren God.
den
bezigt, laat het zich tot
religie
het gaat niet aan, het Nederlandsche
zin te bezigen,
begrip
woord
het
Conflict uitbrak.
G.
112)
Absolute Idee
die
welche
ScHLEiERMACHER,
Fundament
als
Gottheit
der
Gott von
der
Dialekltk,
Denkens
alles
in allem.
sei
Welt trennen.
Berlin
1839.
setzen,
so
Eben
113)
Tom
Zie
B.
p
614
I.
DE Moor, Commeni. alibi.
Hernhutters beoordeeld,
Gezangboek der
Hernhutters
oorspronkelijke
denkbeelden
hebben
uitgingen, terecht
zich
lijdt
met
religieus
alleen de
aloude
gewezen,
dat
Amst.
La
March. Leiden 1761.
der Hernhutters^ en het
1740.
Dat metterdaad de
van pantheïstische of wil men, pan-christistische geen tegenspraak, en onze toenmalige theologen
ook
al
mag
niet ver-
van de warme vroomheid, die zich
Pantheïsme verbergen kan.
Gelukkig voor de Hern-
vroomheid
te
koesteren.
niet
alleen
Maar
om
niettemin moet er toch op
van philosophische, maar ook van
den pantbeïstischen hoek kwam.
Dr. H. Bavinck, de Theol. van Prof. Dr. Chantepie de la Saussaye,
Bijdrage
tot
de kennis der Ethische Theologie. Leiden. D. Donner 1884 p. 26
Zie over dit vraagstuk D. Stöckl, Lehrbuch der Philosophie^
115)
standpunt,
v.v.
beslistheid hiertegen gesteld;
Schleiermacher
religieuse zijde uit
14)
wir das
hebben de raeesten die pantheïstische denkbeelden laten varen,
hutters,
1
Schleiermachers
74
Entthus.
heeld, dat ze tekort schoten in waardeering
ook onder zulk
p.
Comp.
in
Kulerkamp.
A.
Da
328:
so sind wir in Streit mit denen,
over
Zie
Pfleiderer, Regionsphilosophie. Berlin 187S.
p.
mussen wir annehmen,
Cf.
Martensen, Die
Christl.
v.v-
Mainz 1 868. p. 689 v.v.
Dogmatik. Berlin 1856.
p.
240: »Steht
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 90](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's