GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 487

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 487

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG En zoo

slaat

een bresse

hij

HOOFDSTUK

XVII.

in

475

II.

den muur, en het

licht

breekt door

in

de duisternis, en tegenover de heidensche wereld, die deze Natuurmacht aanbad, en voor den Dood haar offers plengde, komt nu uit de diepte op die Christelijke wereld, die Christelijke maatschappij en dat Christelijke saamleven, waarin de Geest profeteert, dat ze de natuur overwonnen heeft, dat het stof zijn boei verloor en de dood ons niet meer kan beknellen.

En

die nieuwe, die Christelijke wereld

is

verrezen uit Jezus' graf.

TWEEDE HOOFDSTUK. Welke overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt om onze recfitvaardigmaking. 25. ROM. 4 :

van

vrucht

Drieërlei 10.

het ons deelachtig

opstanding;

Opstanding

Jezus'

maken van de

de

Catechismus

op:

en 3o. onze zalige lichamelijke opstanding.

Nader bezien

vallen

deze drie

de oorspronkelijke gerechtigheid, opstanding naar In

somt

gerechtigheid; 2». onze geestelijke

ziel

onze schepping

ons geschapen

zijn

twee saam:

in

en

2o.

onze

lo.

onze herstelling

herschepping

of

in

weder-

en lichaam. in het paradijs

was

tweeërlei in geweest: ten eerste

naar den beelde Gods; en ten tweede onze staat van

Gods besloten lag. Door den val in zonde waren deze beide heerlijkheden te loor gegaan. Voor het leven kwam de dood, over ziel en lichaam beide. En voor den

oorspronkelijke gerechtigheid die in dit beeld

staat

van „gerechtigheid"

En daartegenover nu

kwam

de staat van „doemschuldigheid".

plaatst de Catechismus de nieuwe orde van zaken,

met Christus' opstanding geboren wordt. Immers nu treedt voor dien staat van ,, doemschuldigheid" weer een staat van gerechtigheid in plaats, en uit den dood komt én ziel én lichaam weer ten leven. Bepalen we ons tot het eerste punt: De terugkeer van den zondaar uit den staat van doemschuldigheid in den staat van gerechtigheid, of gelijk de heilige apostel Paulus het uitdrukt: ,, Overgeleverd om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking." Een punt door den die

Catechismus toegelicht in deze woorden: Christus heeft door zijn opstanding den dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door zijn dood ons verworven had, konde deelachtig maken.

Wat

is

onze staat van gerechtigheid of doemschuldigheid ?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 487

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's