E voto Dordraceno - pagina 484
ZONDAG
472 onder het volk
om
uitgegaan,
zijn
eenigen Herder terug
HOOFDSTUK
XVII.
sobere taal de zielen weer tot den
in
roepen, er nu
te
geheele groepen van ons volk, die
I.
reeds
geslaagd
in
afzwierven
vroeger
geloofden en die spotten met Jezus' verrijzenis
uit
zijn,
en
om
bij
meer
niets
de dooden, het
blij
geloof en de jubelende belijdenis van zijn Opstanding te doen herleven.
Met
betoog
verstandelijk
kaveling
komt ge
hier
ge hier niets; met geleerde rede-
vordert
Ge
geen stap verder.
kunt iemand, die
bij
het
kruis in Jezus zijn Verlosser niet heeft gevonden, nooit in echten, degen
doen gelooven. De Paaschmorgen is gevolgd op het van Golgotha; niet omgekeerd. En zoo kunt ge ook met uw ziel niet in het Paaschmysterie indringen, tenzij ge eerst in het mysterie van Golgotha met heel uw ziel gevonden zijt. zin in zijn Verrijzenis
schriklijk tafereel
Toch mag daarom
het ontzettend teeken van
den
afval,
dat
in
de
thans zoo algemeene loochening van de Opstanding Christi spreekt, door
niemand gering worden geschat. dat juist in de opstanding van Christus de machtige van het geslacht van Abel op het geslacht van Kaïn. Jezus' Verrijzenis is het feit, is de gebeurtenis, waardoor de schrikkelijke, tegen God gekeerde macht, die door Satan gesteund, in dood en hel kracht
Vergeet toch
overwinning
niet,
ligt
vindende, deze aarde verzengd en verdord en
omvergestooten en
in
beginsel nedergeworpen
uiterlijk
verkoold
heeft,
is.
de versteende lavakorst, waarmee de onheilige stroom uit de diepte deze aarde en het leven der wereld overtogen heeft, nog niet doorbroken. Dan liggen we nog beklemd en
Zonder Christus'
gebonden.
Dan
is
verrijzenis,
er
heidensche religie én usantie gelijk.
Dan
is
dan
is
nog geen adem
te
halen.
de heidensche zedeleer én er
Dan
heeft
nog én de
de heidensche
levens-
geen plaats voor ons Christendom.
uit de dooden verrees, is al dit werk van Satan potentieel geheel verbroken, kan geen heidensche philosophie of heeft religie of zedeleer of levensusantie zich meer staande houden, en
Nu
daarentegen Christus wel
van den Verrezene kracht over het menschelijk hart. Mits, en daar komt het nu natuurlijk op aan, mits hij maar niet ongemerkt verrees, maar die verrijzenis ook een feit zij waarmee de wereld rekene, dat in haar bewustzijn inga, en een deel vorme van de stellige alleen de prediking
gebeurtenissen
en
uitgangspunten,
waardoor
heel
de
publieke
opinie
beheerscht wordt.
Vandaar de hooge beteekenis
die
het
aanzijn had, dat eeuwenlang dit machtige
en toegejubeld
is.
voor feit
Het was de zegekreet die
geheel
ons
menschelijk
geloofd, beleden, bezongen uit
het gekerstend
Europa
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's