GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 422

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 422

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

410

Toch wachte men

zich

hierbij

voor ons leed en voor ons deed,

zaamheid,

HOOFDSTUK

XV.

voor zijn

te

IV.

sterke

„lijdelijke"

scheiding.

Jezus

en „dadelijke" gehoor-

wel onderscheiden, maar niet gescheiden.

zijn

Wat

Ge moogt dus

zeggen: Tot op het Kruis was het dadelijke gehoorzaamheid, en toen wierd het lijdelijke gehoorzaamheid. Hij leefde dus om mij de gerechniet

tigheid te verwerven en de

het rantsoen te verwerven.

wet voor

Met

mij

te

volbrengen en

om

stierf

mij

zulk een voorstelling toch zoudt ge uiteen-

rukken wat saamhoort.

Neen, de Middelaar leed „al de dagen zijns levens op aarde", zooals ons eerste hoofdstuk aantoonde, en ook in al dit lijden was tevens een daad. Beide zijn ineengemengd. Ze vloeien door elkander en zijn ineengevlochten. En nergens mogen wij een scheidslijn trekken, om te zeggen, dat dit nu wel lijden

maar geen wetsvolbrenging,

of ook wel

wetsvol-

hrenging maar geen lijden was.

Doordien Jezus gekomen is in onze menschelijke natuur en in de gezondigen vleesches, kon er geen wetsvolbrenging voor Hem zijn, die niet tevens een lijden in zich sloot. En daarom houdt de Catelijkheid des

chismus het rechte spoor, die hier bij het „geleden" de „dadelijke" gehoorzaamheid inbrengt, en ook „de genade, de gerechtigheid en het eeuwig leven" uit het zoenoffer, als het hoogtepunt zijner zelfofferande afleidt.

Dat nu „genade, gerechtigheid en eeuwig leven" afzonderlijk genoemd worden, is niet een zinledige woordenrijkheid. Eeuwig leven is de toebedeeling van eeuwige gelukzaligheid. Om die toebedeeling te kunnen erlangen, moet het kromme in uw ziel recht zijn gezet;

en dit

reine hart te

de gerechtigheid.

is

En

om

aldus gelukzaligheid

kunnen smaken, moet de gunste en de

vloeien, en dat

is

zijn

liefde

Gods

in

het

u toe-

genade.

Genade is, dat waar het eerst vreezen en vluchten was, nu de liefde komt en de trekking naar den Eeuwige. Gerechtigheid dat het in uw ziel niet meer strijdt tegen God, maar loopt in het goddelijk spoor. Eeuwig leven, dat u gelukzaligheid toekomt, waar de rampzaligheid van u vlood. Deze genade, deze gerechtigheid en eeuwig leven nu bezit ge hier op aard, ook al zijt ge bekeerd, niet in u zelven, maar die is alleen voor u

in Christus.

hangt dus maar aan de mystieke gemeenschap, die ge door wedergeboorte en geloof met den Middelaar hebt.

En

alles

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 422

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's