E voto Dordraceno - pagina 18
ZONDAG zijn
I.
HOOFDSTUK
I.
gaat zich telkens meer afspiegelen; de gedachten vermenigvuldigen zich:
hart en geweten, herinnering en verbeelding, wil en gevoel, kortom alle
element
hem te
den mensch geeft hem indrukken en wekt gewaarwordingen
in
om hem
op, en in zijn bewustzijn worstelen die alle saam,
geven
zijn
in
bestaan en wenschen
te
vormen voor
Diep gaat zulk een bewustzijn daarom lang
niet
zijn
in
een inzicht
toekomst.
altoos.
Een
kind
van tien jaar, dat vader en moeder door een besmettelijke ziekte verloor, kan zeer goed zich bewust zijn van een ontzettend verlies, en dit indenken, zonder toch nog op verre na met bewustzijn al de diepte van dit ongeval te peilen.
En zoo ook kan een zondig mensch reeds op jeugdigen leeftijd zeer goed zich bewust worden van een breuke in zijn wezen en een donkerheid voor zijn toekomst, ook al verstaat hij nog de helfte niet van wat de schrikkelijke ellende der zonde eigenlijk is. Als de Catechismus met zijn „troost" komt, onderstelt hij dus alleen, dat het bewustzijn in den mensch wakker wierd; dat deze mensch, tot zulk bewustzijn komende, zich rekenschap van zijn toestand en toekomst gaf; over zijn weg nadacht; en nu als vrucht hiervan overleggingen en overwegingen in zijn bewustzijn heeft, die hij niet van zich kan zetten, en die hem toch bedroefd en ongelukkig maken. Teleurstelling kruipt over zijn hart; onvoldaanheid rooft
schap zijner
ziele;
soms kent
hij
hem de
blijd-
angst.
Zijn innerlijk bewustzijn, zooals het op allerlei wijs door het leven in
om hem gevormd
en
En wat doet nu de
is,
maakt hem ongelukkig.
Christelijke Religie?
aan zulk een mensch in zijn bewustzijn een wereld van gansch andere overwegingen en gansch andere overleggingen indraagt. Juist zooals Ursinus het uitdrukt: „Overleggingen, waardoor tegenover een dreigend of drukkend kwaad zoodanige goede dingenkomentestaan,daterweervredeis." Dit, dat ze
Troost dachten
is
in
dus het aanbrengen van een geheel andere wereld van gein opgesloten de wetenschap,
ons bewustzijn, natuurlijk met er
dat die wereld van gedachten geen hersenschim maar wezenlijk, wezenlijk
ook voor ons,
is.
Maar ook
dit is zaak van het bewustzijn. „Troost" verrijkt ons niet alleen door ons een geheel andere levens-
in ons bewustzijn in door aan datzelfde bewustzijn de zekerheid er van
opvatting en levensbeschouwing
beide én die verrijking én die verzekering gaan
in
te
in
dragen, maar ook te
ons
prenten.
dus de zake van den Catechismus deze. Hij vindt een mensch, die aan het nazien van zijn levensboeken
Kort gezegd
Edoch
bewustzijn
op.
is
is,
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
![E voto Dordraceno - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's